موضوع : پژوهش | مقاله

رابطه انسجام خانواده و توانایی حل مسئله با نگرش به رفتارهای بزهکارانه در نوجوانان دختر

انسجام خانواده به میزان نزدیکی، پیوند و حمایت اعضای خانواده از یکدیگر اشاره دارد. خانواده های با انسجام بالا، اعضایی دارند که با یکدیگر ارتباط عاطفی قوی دارند، به یکدیگر اعتماد می کنند و احساس مسئولیت نسبت به یکدیگر دارند.
توانایی حل مسئله به توانایی فرد در شناسایی و حل مشکلات به طور موثر اشاره دارد. افراد با توانایی حل مسئله بالا، می توانند به طور منطقی و خلاقانه به مسائل فکر کنند، راه حل های متعدد را در نظر بگیرند و بهترین راه حل را انتخاب کنند.
نگرش به رفتارهای بزهکارانه به میزان پذیرش و قبولی فرد از رفتارهای بزهکارانه اشاره دارد. افراد با نگرش مثبت به رفتارهای بزهکارانه، احتمال بیشتری دارد که مرتکب این رفتارها شوند.
تحقیقات نشان داده اند که بین انسجام خانواده، توانایی حل مسئله و نگرش به رفتارهای بزهکارانه رابطه وجود دارد.
انسجام خانواده و توانایی حل مسئله
خانواده های با انسجام بالا، محیطی امن و حمایتی را برای رشد و پرورش فرزندان خود فراهم می کنند. این محیط باعث می شود که فرزندان احساس ارزشمندی و مورد حمایت بودن داشته باشند. همچنین، فرزندان در خانواده های با انسجام بالا، مهارت های حل مسئله را از والدین خود می آموزند.
تحقیقات نشان داده اند که بین انسجام خانواده و توانایی حل مسئله رابطه مثبتی وجود دارد. یعنی، نوجوانانی که در خانواده های با انسجام بالا رشد می کنند، توانایی حل مسئله بیشتری نسبت به نوجوانانی دارند که در خانواده های با انسجام پایین رشد می کنند.
انسجام خانواده و نگرش به رفتارهای بزهکارانه
خانواده های با انسجام بالا، ارزش ها و هنجارهای مثبتی را به فرزندان خود آموزش می دهند. این ارزش ها و هنجارها باعث می شود که فرزندان رفتارهای بزهکارانه را ناپسند بدانند.
تحقیقات نشان داده اند که بین انسجام خانواده و نگرش به رفتارهای بزهکارانه رابطه منفی وجود دارد. یعنی، نوجوانانی که در خانواده های با انسجام بالا رشد می کنند، نگرش منفی تری نسبت به رفتارهای بزهکارانه دارند.
توانایی حل مسئله و نگرش به رفتارهای بزهکارانه
توانایی حل مسئله باعث می شود که نوجوانان در موقعیت های مختلف، راه حل های سالم و سازنده ای را برای مشکلات خود پیدا کنند. این امر باعث می شود که احتمال مرتکب شدن آنها به رفتارهای بزهکارانه کاهش یابد.
تحقیقات نشان داده اند که بین توانایی حل مسئله و نگرش به رفتارهای بزهکارانه رابطه منفی وجود دارد. یعنی، نوجوانانی که توانایی حل مسئله بیشتری دارند، نگرش منفی تری نسبت به رفتارهای بزهکارانه دارند.
نتیجه گیری
انسجام خانواده، توانایی حل مسئله و نگرش به رفتارهای بزهکارانه، سه عامل مهمی هستند که بر رفتار نوجوانان تأثیر می گذارند. تحقیقات نشان داده اند که بین این سه عامل رابطه وجود دارد. بنابراین، تقویت این عوامل در خانواده ها می تواند به کاهش رفتارهای بزهکارانه در نوجوانان کمک کند.
راهکارهای تقویت انسجام خانواده

افزایش ارتباط عاطفی بین اعضای خانواده
ایجاد اعتماد بین اعضای خانواده
احساس مسئولیت اعضای خانواده نسبت به یکدیگر

راهکارهای تقویت توانایی حل مسئله

آموزش مهارت های حل مسئله به فرزندان
فراهم کردن فرصت های حل مسئله برای فرزندان
تشویق فرزندان به حل مشکلات خود

راهکارهای تقویت نگرش منفی نسبت به رفتارهای بزهکارانه

آموزش ارزش ها و هنجارهای مثبت به فرزندان
فراهم کردن محیطی سالم و امن برای رشد فرزندان
جلوگیری از قرار گرفتن فرزندان در معرض عوامل خطرساز

نظر شما