نتیجه بررسی «دی‌ان‌ای» اختاپوس‌ها: صفحه‌های یخ در قطب جنوب احتمالا زودتر از انتظار فرو می‌ریزند
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

نتیجه بررسی «دی‌ان‌ای» اختاپوس‌ها: صفحه‌های یخ در قطب جنوب احتمالا زودتر از انتظار فرو می‌ریزند


دانشمندان موفق شده‌اند با مطالعه «دی‌ان‌ای» گونۀ ویژه‌ای از اختاپوس‌ها، اطلاعات مهمی درباره آینده محیط زیست در قاره جنوبگان به دست آورند.
آنها ژن‌های یکی از گونه‌های این سرپایان به نام «Turquet’s octopus» را که در آب‌های اقیانوس منجمد جنوبی زندگی می‌کنند، بررسی کردند و به نتایج نگران کننده‌ای دست یافتند.
تحقیقات آنها نشان داد جمعیتی از این اختاپوس‌ها که در حال حاضر از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای «ایزوله» قرار دارند، حدود ۱۲۵ هزار سال پیش توانسته‌اند آزادانه با دیگر گونه‌های اختاپوس‌ها که متعلق به آن منطقه نیستند، جفت‌گیری کنند و این کار نیز دقیقا زمانی ممکن شده است که سه دریای اطراف قاره جنوبگان (آموندسن، ودل و راس) توسط باریکه‌ای به هم متصل بودند.
این یافته‌ها نشان می‌دهد که سطح دریا در قطب جنوب در گذشته به اندازه‌ای بالا بوده است که سه دریای اطراف آن را به هم متصل کرده است. این امر می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که صفحه‌های یخ در قطب جنوب در حال حاضر نیز در حال ذوب شدن هستند و سطح دریا در این منطقه در حال افزایش است.
دانشمندان معتقدند که اگر این روند ادامه داشته باشد، صفحه‌های یخ در قطب جنوب ممکن است زودتر از آنچه تصور می‌شد فرو بپاشند. این امر می‌تواند پیامدهای جدی برای محیط زیست جهانی داشته باشد، زیرا باعث افزایش سطح دریا، تغییرات آب و هوایی و انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی خواهد شد.
دلایل ذوب شدن صفحه‌های یخ در قطب جنوب
دلایل مختلفی برای ذوب شدن صفحه‌های یخ در قطب جنوب وجود دارد. یکی از دلایل اصلی این امر، افزایش دمای کره زمین است. افزایش دمای زمین باعث می‌شود که یخ‌ها سریع‌تر ذوب شوند.
دلیل دیگر ذوب شدن صفحه‌های یخ در قطب جنوب، افزایش سطح دریا است. افزایش سطح دریا باعث می‌شود که یخ‌ها بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند و سریع‌تر ذوب شوند.
دلیل سوم ذوب شدن صفحه‌های یخ در قطب جنوب، تغییرات در الگوهای جریان اقیانوسی است. تغییرات در الگوهای جریان اقیانوسی باعث می‌شود که آب گرم‌تر به قطب جنوب برسد و باعث ذوب شدن یخ‌ها شود.
راهکارهای مقابله با ذوب شدن صفحه‌های یخ در قطب جنوب
برای مقابله با ذوب شدن صفحه‌های یخ در قطب جنوب، باید اقدامات مختلفی انجام شود. یکی از مهم‌ترین اقدامات، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث کاهش دمای کره زمین و در نتیجه، کاهش ذوب شدن یخ‌ها می‌شود.
اقدام دیگر برای مقابله با ذوب شدن صفحه‌های یخ در قطب جنوب، کاهش مصرف انرژی است. کاهش مصرف انرژی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و در نتیجه، کاهش ذوب شدن یخ‌ها می‌شود.
اقدام دیگر برای مقابله با ذوب شدن صفحه‌های یخ در قطب جنوب، توسعه انرژی‌های پاک است. توسعه انرژی‌های پاک باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و در نتیجه، کاهش ذوب شدن یخ‌ها می‌شود.
نتیجه‌گیری
یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد که صفحه‌های یخ در قطب جنوب در حال حاضر نیز در حال ذوب شدن هستند و سطح دریا در این منطقه در حال افزایش است. این امر می‌تواند پیامدهای جدی برای محیط زیست جهانی داشته باشد.
برای مقابله با ذوب شدن صفحه‌های یخ در قطب جنوب، باید اقدامات مختلفی انجام شود. مهم‌ترین این اقدامات، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش مصرف انرژی و توسعه انرژی‌های پاک است.

نظر شما