توصیه به مصرف مکمل ویتامین D برای افراد در هوای آلوده
موضوع : جامعه | سلامت و زیبایی

توصیه به مصرف مکمل ویتامین D برای افراد در هوای آلوده

به گزارش ایسنا، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: «آلاینده‌های هوا میزان نور خورشید را کاهش می‌دهند و در نتیجه میزان تولید ویتامین D در پوست کاهش می‌یابد.»
دکتر محمدرضا حسینی‌زاده افزود: «ویتامین D یک ویتامین ضروری است که برای حفظ سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها، ماهیچه‌ها و سیستم ایمنی بدن ضروری است.»
وی با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان شود، گفت: «در شرایط آلودگی هوا افراد بالای ۱۲ سال، ماهانه مکمل ویتامین D پنجاه هزار واحدی مصرف کنند.»
ویتامین D چگونه در پوست تولید می‌شود؟
ویتامین D زمانی در پوست تولید می‌شود که نور خورشید به پوست می‌رسد. نور خورشید امواج ماوراء بنفش B (UVB) تولید می‌کند که با کلسترول در پوست واکنش می‌دهد و ویتامین D تولید می‌کند.
آلاینده‌های هوا چگونه میزان ویتامین D را کاهش می‌دهند؟
آلاینده‌های هوا مانند ذرات معلق، ازن و دی اکسید گوگرد می‌توانند میزان نور خورشیدی که به سطح زمین می‌رسد را کاهش دهند. این امر می‌تواند تولید ویتامین D در پوست را کاهش دهد.
علائم کمبود ویتامین D
علائم کمبود ویتامین D می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

درد و ضعف عضلانی
خستگی
افسردگی
مشکلات خواب
افزایش خطر ابتلا به عفونت‌ها
پوکی استخوان

راه‌های دیگر برای تامین ویتامین D
علاوه بر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، می‌توان ویتامین D را از طریق مصرف غذاهای غنی از ویتامین D مانند ماهی چرب، زرده تخم مرغ، شیر غنی شده با ویتامین D و قارچ نیز دریافت کرد.
در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی در مورد کمبود ویتامین D، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

نظر شما