موضوع : پژوهش | مقاله

خالق فقط خداست؛‌ ما چیزی خلق نمی کنیم


کریگ ونتر زیست شناس آمریکایی و پدر اولین سلول مصنوعی در یک مصاحبه با تاکید بر اینکه هیچ دانشمندی نمی تواند حس خدایی داشته باشد توسعه یک "ابر واکسن ضد آنفلوآنزا" را ظرف دو تا سه سال آینده به عنوان اولین کاربرد سلول مصنوعی معرفی کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، کریگ ونتر که شهرت جهانی خود را به خاطر ارائه اولین نقشه ژنوم انسان، توسعه اولین DNA سنتزی و ایجاد اولین سلول مصنوعی دارد این روزها به خاطر شرکت در یک کنگره که در سنای ایتالیا برگزار می شود در این کشور به سر می برد.


پدر اولین سلول مصنوعی در این کنگره، ساخت یک "ابر واکسن ضد آنفلوآنزا" را به عنوان اولین کاربرد این سلول معرفی کرد و اظهار داشت: "بین 2 تا 3 سال آینده به خاطر مطالعه بر روی حیات مصنوعی می توانیم یک واکسن ضد آنفلوآنزای نسل جدید را داشته باشیم. امیدوارم که بتوانیم کاربردهای کشفیات من را ببینیم. مشکل اساسی واکسنهای ضد آنفلوآنزایی که امروز داریم این است که هر سال و با شیوع یک نوع ویروس جدید مجبوریم یک واکسن جدید تولید کنیم، در حالی که هدف ما این است که بتوانیم پیش بینی کنیم که در هر فصل کدام یک از این ویروسها شیوع پیدا می کنند تا بتوانیم قبل از اینکه آنفلوآنزا از راه برسد واکسن آن را تولید کنیم."
کریگ ونتر که پس از شرکت در کنگره سنا در شهر رم برای بازدید از مرکز تحقیقات "نووارتیس" (تولید کننده واکسن) به شهر "سیه نا" رفته بود با روزنامه "سیه نا فری" مصاحبه ای انجام داد. ونتر در این مصاحبه که ترجمه آن را در ادامه می خوانید با رد انتقاداتی که کشف این دانشمند را نوعی مداخله در کار خدا دانستند تاکید کرد که ما دانشمندان هیچ چیز خلق نمی کنیم.

* پروفسور ونتر؛ آیا ایجاد حیات به شما حس خدایی می دهد؟
- هیچ دانشمندی حس خدایی نمی کند. هدف از تحقیق همواره درک طبیعت و استفاده از اطلاعات به دست آمده برای خوبیهای بشری است. ما هیج چیز خلق نمی کنیم.

* اعلام خبر کشف شما انتقادات بسیاری را برانگیخت. نسبت به این انتقادات چطور واکنش نشان می دهید؟
- 90 درصد از پاسخها در سطح جهانی بسیار مثبت بوده اند. مردم منافع حیات مصنوعی را درک کرده اند و فهمیده اند که هیچ تفاوتی وجود ندارد: حیات، حیات است. سلولهای سنتزی نیز مشابه سلولهای زنده طبیعی هستند.

* آیا فکر می کنید که واکنش واتیکان بتواند برای کار شما و همکارانتان موانعی ایجاد کند؟
- واکنش واتیکان به این کشف یک علامت "خوشآمد گویی" است و ما از آن هیچ موردی را که به معنی ایجاد یک مانع باشد ندیدیم. من کاملا با نگاه واتیکان نسبت به این کشف موافقم: چیزی بنیادی که به حیات بشری احترام می گذارد.

* امروز حضور شما در موسسه تحقیقات نووارتیس آیا به این معنی است که کشف شما در خدمت این شرکت قرار خواهد گرفت؟
- همکاری ما با این شرکت از 15 سال قبل آغاز شده است. به زبانی ساده، امروز ما وارد فاز جدیدی از همکاری شدیم. در واقع سلول مصنوعی می تواند کاربردهای متنوعی داشته باشد که نووارتیس می تواند از آنها استفاده کند.

* برای مثال؟
- بسیار نامحدودند. هر کاری ممکن است. می توانیم از آن در زمینه واکسن سازی استفاده کنیم و همچنین برای حل مشکلات انرژی کشور و یا برای نجات محیط زیست. غذا، آب، انرژی، پزشکی، آلودگی: همه اینها فضاهایی از حیات بشری هستند که می توانند محیطهای بالقوه جالبی برای بکارگیری از این سلول باشند. تنها محدودیتی که ما داریم تصور ما است.

* پروژه توسعه حیات مصنوعی چطور به ذهن شما رسید؟
- امیدوار بودم که بتوانم دنیایی بهتر را بسازم و در مقابل بیماریهای مسری مهمی که حتی امروز نیز میلیونها قربانی می گیرند بایستم. جلوی نابودی زمین را بگیرم. غذای تقریبا نه میلیارد آدمی را که روی زمین زندگی می کنند تامین کنم. من با بهترین دانشمندان جهان کار می کنم. به این ترتیب داشتن ایده های خوب بسیار آسان است و شخصا یک تصور بزرگ از داشتن آینده ای بهتر دارم. همه اینها به ایجاد اولین سلول مصنوعی منتهی شد.


منبع: / خبرگزاری / مهر ۱۳۸۹/۵/۲
گفت و گو شونده : کریگ ونتر

نظر شما