موضوع : پژوهش | مقاله

مقایسه ابعاد درونی و بیرونی سبکهای تفکر دانش آموزان نابینا و بینا

ابعاد درونی و بیرونی سبکهای تفکر دانش آموزان نابینا و بینا
سبک های تفکر الگوهای ترجیحی هستند که افراد برای پردازش اطلاعات و حل مسئله استفاده می کنند. آنها بر اساس استفاده از حواس مختلف، مانند بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی، طبقه بندی می شوند.
ابعاد درونی سبک های تفکر
ابعاد درونی سبک های تفکر بر نحوه پردازش اطلاعات در ذهن فرد تمرکز دارند. آنها شامل موارد زیر هستند:

حس : نحوه استفاده از حواس برای پردازش اطلاعات
تفکر : نحوه سازماندهی و تفسیر اطلاعات
تداعی : نحوه ارتباط بین ایده ها

ابعاد بیرونی سبک های تفکر
ابعاد بیرونی سبک های تفکر بر نحوه تعامل فرد با دنیای اطراف خود تمرکز دارند. آنها شامل موارد زیر هستند:

فعالیت : میزان فعالیت بدنی مورد نیاز برای یادگیری
زمان : زمان مورد نیاز برای پردازش اطلاعات
فضا : فضای مورد نیاز برای یادگیری

مقایسه ابعاد درونی و بیرونی سبک های تفکر دانش آموزان نابینا و بینا
تحقیقات نشان داده اند که دانش آموزان نابینا و بینا در برخی از ابعاد سبک های تفکر خود تفاوت هایی دارند.
در ابعاد درونی سبک های تفکر، دانش آموزان نابینا تمایل بیشتری به استفاده از حس لامسه و شنوایی برای پردازش اطلاعات دارند. آنها همچنین تمایل دارند که از تفکر منظم و منطقی استفاده کنند و به دنبال ارتباط بین ایده ها باشند.
در ابعاد بیرونی سبک های تفکر، دانش آموزان نابینا تمایل بیشتری به یادگیری فعال و عملی دارند. آنها همچنین ممکن است به زمان بیشتری برای پردازش اطلاعات نیاز داشته باشند و در محیط های آرام و منظم بهتر یاد بگیرند.
در اینجا چند نمونه خاص از نحوه بروز این تفاوت ها در کلاس درس آورده شده است:

دانش آموزان نابینا ممکن است از مدل های سه بعدی یا سایر ابزارهای لمسی برای کمک به آنها در درک مفاهیم بصری استفاده کنند.
دانش آموزان نابینا ممکن است از ضبط های صوتی یا سایر منابع شنیداری برای یادگیری در خانه استفاده کنند.
دانش آموزان نابینا ممکن است در فعالیت های عملی مانند آزمایشگاه یا پروژه های گروهی بهتر عمل کنند.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که همه دانش آموزان نابینا و بینا یکسان نیستند. برخی از دانش آموزان نابینا ممکن است ترجیح دهند از حواس دیگر مانند بینایی یا بویایی برای پردازش اطلاعات استفاده کنند. همچنین، برخی از دانش آموزان بینا ممکن است ترجیح دهند از سبک های تفکر فعال و عملی استفاده کنند.
معلمان باید از این تفاوت ها آگاه باشند و از روش های تدریس انعطاف پذیر استفاده کنند که نیازهای همه دانش آموزان را برآورده کند.

نظر شما