زمانی که خشکشویی لباس با استفاده از "ترپنتین" اختراع شد
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

زمانی که خشکشویی لباس با استفاده از "ترپنتین" اختراع شد

در سال ۱۸۴۹، فردی به نام ژان باتیست جولی، یک کارخانه دار فرانسوی، به طور تصادفی متوجه شد که ترپنتین، یک حلال نفتی، می تواند برای تمیز کردن لباس ها بدون استفاده از آب استفاده شود. جولی این کشف را ثبت اختراع کرد و اولین خشکشویی تجاری را در سال ۱۸۵۵ در پاریس افتتاح کرد.
ترپنتین در آن زمان یک ماده نسبتاً ارزان و در دسترس بود و برای تمیز کردن لباس های پشمی و ابریشمی بسیار موثر بود. با این حال، ترپنتین همچنین یک ماده قابل اشتعال بود و می توانست خطر آتش سوزی ایجاد کند.
در سال ۱۸۸۲، یک شیمیدان آمریکایی به نام جیمز مونتگومری اسکات، یک حلال جدید به نام "پرکلرواتیلن" را کشف کرد. پرکلرواتیلن یک حلال غیر قابل اشتعال بود که برای تمیز کردن طیف وسیعی از پارچه ها، از جمله پارچه های پشمی، ابریشمی، نایلونی و پلی استر، مناسب بود.
پرکلرواتیلن به سرعت جایگزین ترپنتین به عنوان حلال استاندارد در خشکشویی شد. امروزه، پرکلرواتیلن همچنان رایج ترین حلال مورد استفاده در خشکشویی است.
در سال های اخیر، خشکشویی با استفاده از حلال های سازگار با محیط زیست نیز در حال افزایش است. این حلال ها معمولاً بر پایه آب یا الکل هستند و خطر کمتری برای سلامتی انسان و محیط زیست دارند.

نظر شما