مهمترین رویدادهای سه‌شنبه، ۱۲ دی، ۱۹ جمادی‌الثانی، ۲ ژانویه
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

مهمترین رویدادهای سه‌شنبه، ۱۲ دی، ۱۹ جمادی‌الثانی، ۲ ژانویه


روز نکوداشت شهر "رشت"
۱۲۵۰ق: مرگ "فتحعلی شاه" دومین شاه قاجار.
"فتحعلی شاه قاجار" پس از حدود ۳۸ سال سلطنت در ۶۸ سالگی در اصفهان درگذشت. در دوران پادشاهی طولانی او، جنگ‏‌های اول و دوم ایران و روسیه روی داد و باعث انعقاد قراردادهای ننگین گلستان و ترکمانچای و جدا شدن سرزمین‏‌های پهناوری از کشور ایران و الحاق به روسیه گردید. فتحعلی شاه در موقع مرگ از ده‏ها زنِ خود بیش از ۱۰۵ دختر و پسر و در حدود ۶۰۰ نوه باقی گذارد.
۱۲۹۳: تصرف شهرهای تبریز و ارومیه توسط قوای عثمانی در جریان جنگ جهانی اول در زمان سلطنت "احمد شاه قاجار".
۱۲۹۵: دولت سپهسالار در مقابل دریافت هر ماه دویست هزار تومان از دولت انگلیس موافقت نمود کنترل مالیه و قشون ایران به آنها سپرده شد.
۱۳۲۵: ۲۳ افسر نظامی که در طول تجزیه طلبی جعفر پیشه‌وری، که با حمایت نیروهای شوروی مستقر در ایران دست به این کار زده بود، به جرم خیانت به میهن اعدام شدند.
۱۳۴۹: قطار اصفهان و یزد از خط خارج شد و در نتیجه ۵۶ تن کشته و ۶۱ تن مجروح شدند.
۱۳۸۲: کشف نفت در کویر مرکزی ایران، پس از ۳ سال فعالیت مطالعاتی و حفاری، نفت خام درعمق ۳ هزار و ۹۶۴ متری در شهر آران و بیدگل استان اصفهان کشف شد.
۱۳۹۱: درگذشت "آیت‌الله مجتبی تهرانی" استاد اخلاق و از مراجع عظام تقلید.
۱۳۹۴: درگذشت "محمد علی اینانلو"، مستند ساز طبیعت، مجری تلویزیون و بنیان‌گذار روزنامه ‌نگاری محیط زیست.

میلادی:
۶۹: وعده کمک نظامی ایران به "وسپاسیانوس" برای امپراتور شدن وی بعد از خودکشی "نرون"، که منجر به سپاسگزاری رسمی "وسپاسیانوس" از "بلاش"، شاه وقت ایران شد.
۷۹۳: درگذشت "سیبویه" زبان شناس معروف ایرانی در شیراز.
"سیبویه" در زمانی که هنوز دقیقا به دست نیامده است در شهر بیضاء در استان فارس به دنیا آمده بود. اهمیت تاریخی سیبویه از آن جهت است که نخستین فردی بود که برای زبان عربی صرف و نحو (گرامر) نوشت و صداها را در این زبان مشخص ساخت. بنابراین، علامات ضمه، فتحه، کسره و تنوین‌ها اختراع و کار سیبویه ایرانی است. وی با این عمل عنوان "سیبویه نحوی" را به خود اختصاص داد. بدون کاری که سیبویه کرد و در آن زمان یک شاهکار بود، پیشرفت زبان عربی میسر نبود و استحکام این زبان به این صورت باقی نمی‌ماند. به این ترتیب، این ایرانیان بودند که برای اعراب دستور زبان نوشتند.
۱۵۱۵: درگذشت "لوئی ۱۲" معروف به "پدر ملت" ، پادشاه موجه و  دادگر فرانسه که با مرگ او سلطنت دودمان "ارلئان" هم بر فرانسه پایان یافت.
۱۷۴۴: تولد "یوهان پِستالوزی" استاد تعلیم و تربیت و مربی سوئیسی.
۱۸۳۹: نخستین عکس از ماه توسط "لوییس داگر" عکاس فرانسوی گرفته شد.
۱۸۴۳: نصب نخستین صندوق پستی به سبک امروزی در ویِن.
۱۸۶۶: تولد "جیلبِرت مورای" فیلسوف و شاعر انگلیسی.
۱۹۰۵: ژاپنی‌ها پس از شکست دادن نیروهای روسیه "پورت آرتور" را تصرف کردند. ناوگان روسیه در این بندر خود را به ژاپنی‌ها تسلیم کرده بود.
۱۹۲۰: تولد "آیزاک آسیموف"، نویسنده و دانشمند روس.
خلاصه رویدادهای مهم:

در سال ۱۲۵۰ق، فتحعلی شاه

نظر شما