مهمترین رویدادهای پنجشنبه، ۱۴ دی، ۲۱ جمادی‌الثانی، ۴ ژانویه
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

مهمترین رویدادهای پنجشنبه، ۱۴ دی، ۲۱ جمادی‌الثانی، ۴ ژانویه

📕روز جهانی "بریل"

📕روز "جهاد کشاورزی"

📕۲۱۶: "بابک خرمدین" به دستور معتصم، خلیفه عباسی با قطع تدریجی دست و پا و اعضای بدن کشته شد و سپس بقیه بدنش را در بیرون شهر سامرا بدار آویختند که مدت‌ها به همان صورت باقی بود.

📕۱۱۸۶: زادروز "محمد شاه قاجار" نوهٔ "فتحعلی‌شاه" و فرزند "عباس‌میرزا" و سومین شاه از دودمان قاجار در ایران.

📕۱۲۸۶: روزنامه "صوراسرافیل" با همکاری "میرزا قاسم خان تبریزی" و "میرزا جهانگیر خان شیرازی" در تهران انتشار یافت و شماره اول آن منتشر شد.

📕۱۲۹۲: ورود اولین هواپیما به ایران در زمان "احمدشاه قاجار".

📕۱۳۰۰: در پی تجدید سازمان ارتش توسط "رضا خان سردار سپه"، کلیه درجات نظامی رایج در قزاقخانه و ژاندارمری لغو گردید و به جای آن درجات جدید معین و اعلام گردید.
📖درجات سابق عبارت بود از امیر تومان، امیرپنجه، کلنل ماژور، کاپیتان. درجات اعلام شده، امیرلشکر، سرتیپ، سرهنگ، نایب سرهنگ، یاور، سلطان، نایب اوّل و دوّم و سوّم بود.

📕۱۳۰۰: "رضا خان سردار سپه" وزیر جنگ، حکم عمومی قشون را صادر نمود که به موجب این حکم در ایران پنج لشکر و یک ارکان جنگ و یک شورای قشون تشکیل شد. ضمنا به هفت تن از سرداران قزاقخانه درجه امیرلشکری که بالاترین درجه در قشون بود اعطاء نمود.

📕۱۳۳۱: هواپیمای شیراز و اصفهان به تهران، در نزدیکی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و همه مسافران و سرنشینان آن جز دو تن کشته شدند.
📖نکته جالب و قابل تامل در این سانحه زنده ماندن و سلامت کامل این دو تن از میان ده‌ها مسافر نبود، دست نخورده ماندن یک بسته بسیار بزرگ پُر از اسکناس بود که با این هواپیما حمل می‌شد. این بسته پس از برخورد هواپیما به زمین از داخل آن بیرون افتاده، باز شده و اسکناس‌ها سطح چند قدمی جاده جنوبی کرج ـ تهران را تا مسافتی دور پوشانده بود. صدها نفر کسانی که به کمک و یا تماشا آمده بودند و عموما از کارگران تنگدست محل و نوجوانان بودند حتی یک قطعه اسکناس را برای خود برنداشته بودند و به خبرنگاران خارجی گفته بودند که تصاحب به ناحق مال دیگران حرام است و باعث ناراحتی وجدان می‌شود و ما تنها به دسترنج خود قانع هستیم. این خبرنگاران به سراسر جهان نوشته بودند که سانحه پُرتلفات هوایی تهران، منش ویژه و بزرگواری ایرانیان را به ثبوت رساند.

📕۱۳۵۷: سفر مخفیانه ژنرال "هایزر" مستشار عالی‏ رتبه نظامی آمریکا به تهران.

📕۱۳۵۷: آغاز "کنفرانس گوادلوپ" با حضور سران کشورهای غرب برای بررسی اوضاع ایران.

⬅️میلادی:
📘۱۰۷۳: برگزاری همایش "خلع یَد" در اروپا.
📖در این همایش تصمیم گرفته شد که از پادشاهان کشورهای مسیحی درباره نصب مقاماتِ روحانی مسیحی خلع ید شود.

📘۱۶۴۳: زادروز "اسحاق نیوتن" دانشمند بلند آوازه انگلیسی، کاشف جاذبه.

📘۱۸۰۹: زادروز "لوئیس بریل" مربی و معلم اهل فرانسه و مخترع یک سیستم خواندن و نوشتن با نام "خط بریل" برای استفاده نابینایان.

📘۱۹۴۱: درگذشت "هانری بِرِگسون" فیلسوف شهیر فرانسوی.

📘۱۹۴۸: روز ملی و استقلال "میانمار" از استعمار انگلستان.
🇲🇲میانمار، برمه سابق، با ۶۷۶/۵۷۷ کیلومتر مربع مساحت، که در جنوب شرقی آسیا قرار دارد. جمعیت میانمار بیش از ۴۵ میلیون نفر است که دین نزدیک به ۹۰% آنها بودایى است. پایتخت این کشور، "یانگون" و واحد پول آن "کیات" می‌باشد. نوع حکومت آن، "جمهوری سوسیالیستی" است.

📘۱۹۵۸: مأموریت "اسپوتنیک - ۱"، نخستین فضاپیمای جهان، با ورود به جو پایان یافت و در اثر اصطکاک شدید با اتمسفر سوخت و از بین رفت.

📘۱۹۶۱: تشکیل کنفرانس سیاسی "دارالبیضاء" در مراکش به منظور ایجاد یک بلوک سیاسی آفریقایى.

📘۱۹۶۱: مرگ "اروین شرودینگر" ، فیزیکدان مشهور اتریشی و برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۳۳.

📘۱۹۶۵: مرگ "توماس اِلیوت" شاعر بزرگ انگلیسی - آمریکایی.

📘۱۹۸۰: شکایت آمریکا از ایران به شورای امنیت سازمان ملل به دلیل تصرف سفارتخانه کشورش.

📘۲۰۱۰: برج خلیفه بلندترین ساختمان دنیا رسما افتتاح شد.

نظر شما