دانشمندان پروتئینی را کشف کردند که می‌تواند با روند پیری مبارزه کند
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

دانشمندان پروتئینی را کشف کردند که می‌تواند با روند پیری مبارزه کند

در ژانویه 2024، دانشمندان دانشگاه اوزاکا در ژاپن پروتئینی را کشف کردند که می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از پیری و بیماری‌های مرتبط با کهولت سن ایفا کند. این پروتئین به نام HKDC1، در سلول‌های سالم یافت می‌شود و به محافظت از اندامک‌های سلولی، مانند میتوکندری و لیزوزوم‌ها، کمک می‌کند.
با افزایش سن، تولید HKDC1 در سلول‌ها کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند منجر به آسیب به اندامک‌ها و پیری زودرس سلول‌ها شود.
در مطالعات آزمایشگاهی، دانشمندان نشان دادند که افزایش سطح HKDC1 می‌تواند به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های مرتبط با پیری کمک کند. همچنین، این امر می‌تواند به کند شدن روند پیری و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با کهولت سن، مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان، کمک کند.
این یافته‌ها امیدوارکننده هستند، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید اثرات HKDC1 در انسان مورد نیاز است.
در اینجا خلاصه‌ای از نحوه عملکرد HKDC1 برای مبارزه با پیری آورده شده است:

HKDC1 به محافظت از میتوکندری در برابر آسیب کمک می‌کند. میتوکندری اندامک‌هایی هستند که انرژی سلول‌ها را تولید می‌کنند. با افزایش سن، میتوکندری‌ها بیشتر آسیب می‌بینند. این امر می‌تواند منجر به پیری سلول‌ها و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با کهولت سن شود.
HKDC1 به تحریک میتوفاژی کمک می‌کند. میتوفاژی فرآیندی است که سلول‌ها از طریق آن میتوکندری‌های آسیب دیده را از بین می‌برند. تحریک میتوفاژی می‌تواند به کاهش آسیب میتوکندری و محافظت از سلول‌ها در برابر پیری کمک کند.
HKDC1 به تنظیم بیان ژن‌های مرتبط با پیری کمک می‌کند. این امر می‌تواند به کند شدن روند پیری و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با کهولت سن کمک کند.

با توجه به این یافته‌ها، HKDC1 یک هدف امیدوارکننده برای درمان‌های ضد پیری است. تحقیقات بیشتری برای تأیید اثرات HKDC1 در انسان مورد نیاز است، اما این پروتئین پتانسیل انقلابی در درمان بیماری‌های مرتبط با کهولت سن را دارد.