رویدادهای مهم روز ۲۴ دی، ۲ رجب، ۱۴ ژانویه
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

رویدادهای مهم روز ۲۴ دی، ۲ رجب، ۱۴ ژانویه

ایران

۱۳۲۴: دکتر سید حسن امامی، استاد دانشگاه و فرزند سید ابوالقاسم امام جمعه پیشین تهران به سمت امام جمعه تهران انتخاب شد.
۱۳۵۴: خشم ایرانیان از یک نامگذاری تحریک‌آمیز. خشم ایران نسبت به هفت کشور عربی منطقه خلیج فارس پس از نامگذاری یک سرویس خبری به نام خبرگزاری خلیج ع ر ب ی! که در ۱۷ دی ماه صورت گرفته بود شدت یافت و به اوج خود رسید که متعاقب آن، دولت ایران سفیران خود را از این کشورها فراخواند و در نشست این سفیران در تهران، این نامگذاری را، یک دسیسه تازه اعلام نمود و اخطار داد احدی حق ندارد نام دو هزار و پانصد ساله خلیج فارس را تغییر دهد. حساسیت و واکنش ایرانیان نسبت به نام تاریخی خلیج فارس از آن زمان ادامه داشته است.
۱۳۵۸: انتصاب آیت‌الله سید علی خامنه‌ای به امامت جمعه تهران توسط امام خمینی.
۱۳۷۵: درگذشت دکتر احمد تفضلی، زبان‌شناس، ایران‌شناس، پژوهشگر، مترجم، متخصص زبان پهلوی و استاد زبان‌های باستانی.
۱۳۷۶: درگذشت استاد محمد قاضی، مترجم آثاری چون دن کیشوت و زوربای یونانی به زبان فارسی.

جهان

۵۳۲: شورش بزرگ قسطنطنیه. شورش نیکا در قسطنطنیه در این روز و در دومین روز خود شدت بیشتری یافت و مذاکرات صلح ایران و روم مربوط به جنگ‌های سال ۵۲۷ تا سال ۵۳۱ را که در این شهر آغاز شده بود متوقف ساخت. در این جنگ‌ها رومیان شکست خورده و حاضر به از دست دادن بخشی از قلمرو خود و باج سالانه به ایران شده بودند. شورشیان خواهان اعدام ژنرال بلیساریوس و ژنرال موندوس بودند که از ایران شکست خورده بودند. پس از شورش، هزینه تعمیر خرابی وارده به شهر و ازجمله نوسازی کلیسای ایاصوفیه سبب شد که امپراتور نتواند باج سالانه را به ایران بپردازد و در سال ۵۴۰ ارتش ایران به دستور خسروانوشیروان از چند ناحیه قلمرو امپراتوری روم را مورد حمله قرارداد. یک بهانه امپراتور رم از تعلل درپرداخت باج مقرر، این بود که دولت ایران به کمک خود، به ژرمن‌های آریایی ـ به عنوان هم نژاد ـ ادامه می دهد و آنان با این کمک و وعده های دیگر اعلام استقلال کرده و از روم جدا شده‌اند. خسروانوشیروان بعدا مبلغ سنگین باج را کاهش داد سپس پارسیان را تشویق کرد که به گرجستان غربی مهاجرت کنند تا نفوس ایرانی منطقه در اکثریت باشد. جنگ ایران و روم پنج سال بعد بر سر ناحیه پترا ازسر گرفته شد که باز ایران برنده جنگ بود.
۱۶۹۰: کلارینت (نوعی ساز بادی ــ قره نی) اختراع شد.
۱۸۳۱: رمان گوژپشت نتردام اثر نویسنده فرانسوی ویکتور هوگو منتشر شد.
۱۸۷۵: زادروز آلبرت شوایتسر، پزشک و موسیقیدان فرانسوی، برنده جایزه صلح نوبل سال ۱۹۵۲.
۱۹۲۹: امان الله، پادشاه افغانستان که به یک دژ نظامی پناهنده شده بود به سود برادرش که تنها سه روز پادشاه بود کناره‌گیری کرد.
۱۹۴۳: تشکیل کنفرانس کازابلانکا در جریان جنگ جهانی دوم با حضور فرانکلین روزولت رئیس جمهور آمریکا و چرچیل نخست وزیر انگلستان به عنوان سران دو دولت اصلی متفقان.
۱۹۶۶: درگذشت سرگئی کورولف، نخستین طراح سفینه‌های فضایی شوروی.
۱۹۹۸: یک گروه از پژوهشگران مؤسسه‌ای در تگزاس آمریکا، آنزیم عامل مرگ سلول‌ها را کشف کردند و پی بردند که کم و یا زیاد شدن این آنزیم زنگ خطر است.

نکات مهم

رویداد مهم روز ۲۴ دی ایران، اعتراض شدید ایرانیان به نامگذاری خبرگزاری خلیج ع ر ب ی! بود. این اعتراضات نشان‌دهنده حساسیت ایرانیان نسبت به نام تاریخی خلیج فارس است.
**درگذشت دکتر احمد تفضلی و استاد محمد قاضی دو تن از چهره‌های برجسته علمی

نظر شما