خانه بروجردی‌ها در کاشان
موضوع : ایران‌شناسی | اصفهان

خانه بروجردی‌ها در کاشان

خانه بروجردی‌ها در کاشان یکی از شاخص‌ترین بناهای تاریخی ایرانی است که در سراسر آن ظرافت‌ها و ویژگی‌های اصیل معماری ایرانی اسلامی به چشم می‌خورد.
عکس: سعید هادیان

خانه بروجردی‌ها در کاشان یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین خانه‌های تاریخی ایران است. این خانه در اواخر دوره قاجار و در سال ۱۲۹۲ هجری شمسی به دستور سید حسن نطنزی ساخته شد. سید حسن نطنزی، تاجر ثروتمندی بود که در کاشان زندگی می‌کرد. او عاشق دختر سید جعفر طباطبایی، یکی دیگر از تجار سرشناس کاشان بود. سید جعفر طباطبایی برای قبول خواستگاری سید حسن، شرط گذاشت که او خانه‌ای درخور شأن دخترش بسازد. سید حسن نطنزی نیز پس از هفت سال تلاش، خانه‌ای زیبا و مجلل ساخت که به نام خانه بروجردی‌ها معروف شد.

خانه بروجردی‌ها با مساحت ۱۷۰۰ متر مربع و زیربنای ۱۰۰۰ متر مربع، یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های تاریخی ایران است. این خانه دارای دو بخش بیرونی و اندرونی است. بخش بیرونی شامل سردر، هشتی، راهرو، حیاط، تابستان‌نشین و زمستان‌نشین است. بخش اندرونی نیز شامل اتاق‌های متعدد، آشپزخانه و حیاط‌های سرپوشیده است.

خانه بروجردی‌ها از نظر معماری بسیار زیبا و باشکوه است. این خانه با استفاده از مصالحی مانند آجر، خشت، گچ و کاشی ساخته شده است. تزئینات داخلی خانه نیز بسیار زیبا و چشم‌نواز است. در بخش‌های مختلف خانه، نقاشی‌ها و گچ‌بری‌های هنرمندانه‌ای دیده می‌شود.

خانه بروجردی‌ها در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این خانه امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم کاشان است و هر ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند.

در زیر به برخی از ویژگی‌های معماری خانه بروجردی‌ها اشاره می‌کنیم:

استفاده از مصالح سنتی ایرانی مانند آجر، خشت، گچ و کاشی
استفاده از عناصر معماری ایرانی مانند ایوان، هشتی، حیاط و بادگیر
استفاده از تزئینات داخلی زیبا و هنرمندانه مانند نقاشی‌ها و گچ‌بری‌ها

خانه بروجردی‌ها یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است که باشکوه و ظرافت خود، هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

نظر شما