سالروز درگذشت دکتر محمد قریب
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

سالروز درگذشت دکتر محمد قریب

دکتر محمد قریب در ۱ بهمن ۱۳۵۳ در سن ۶۵ سالگی در بیمارستان مرکز طبی کودکان، محل خدمت خود درگذشت. او یکی از برجسته‌ترین پزشکان ایرانی و بنیان‌گذار طب نوین کودکان در ایران بود.
قریب در سال ۱۲۸۸ در تهران متولد شد. او تحصیلات ابتدایی را در دبستان سیروس و متوسطه را در دارالفنون گذراند و در سال ۱۳۰۶ برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. وی در سال ۱۳۱۷ با مدرک دکترای پزشکی از دانشگاه پاریس فارغ‌التحصیل شد.
 

نماز میت بر پیکر دکتر قریب به امامت آیت‌الله مرعشی نجفی. مزار دکتر قریب در آرامستان شیخان قم قرار دارد


قریب پس از بازگشت به ایران، به تدریس و پژوهش در زمینه طب کودکان پرداخت. او در سال ۱۳۱۹ به عنوان دانشیار طب اطفال در دانشگاه تهران مشغول به کار شد و در سال ۱۳۳۴ به عنوان استاد این رشته منصوب شد.
قریب در طول دوران فعالیت علمی خود، خدمات ارزنده‌ای به توسعه طب کودکان در ایران انجام داد. او کتاب‌ها و مقالات متعددی در زمینه طب کودکان منتشر کرد و به تربیت نسل جدیدی از پزشکان متخصص کودکان کمک کرد.
قریب همچنین نقش مهمی در تاسیس بیمارستان مرکز طبی کودکان در تهران داشت. این بیمارستان اولین بیمارستان تخصصی کودکان در ایران بود که در سال ۱۳۳۰ افتتاح شد.
قریب به دلیل خدمات علمی و پزشکی خود، به دریافت نشان‌های متعددی از جمله نشان دانش از دانشگاه تهران، نشان درجه اول فرهنگ از وزارت آموزش و پرورش و لژیون دونور از دولت فرانسه نائل شد.
درگذشت دکتر محمد قریب، ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه پزشکی ایران بود. او یکی از پیشگامان طب کودکان در ایران بود و خدمات ارزنده‌ای به توسعه این رشته در کشور انجام داد.

نظر شما