ایجاد سوراخ در جو زمین در پی پرتاب بی سر و صدای آمریکا
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

ایجاد سوراخ در جو زمین در پی پرتاب بی سر و صدای آمریکا

در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳، شرکت هوافضای فایرفلای (Firefly Aerospace) یک موشک آلفا را از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا پرتاب کرد. این پرتاب به منظور ارسال ماهواره Victus Nox نیروی فضایی ایالات متحده به مدار انجام شد.
این پرتاب به دلیل ماهیت غیرمنتظره و سکوت خبری که در مورد آن وجود داشت، توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرد. موشک آلفا پس از پرتاب، یک رد سوخت بزرگ ایجاد کرد که از فاصله بیش از ۱۰۰۰ مایل (۱۶۰۰ کیلومتر) قابل مشاهده بود. پس از پراکنده شدن این رد، درخشش قرمز کم رنگی در آسمان باقی ماند که نشانه‌ای از ایجاد یک حفره در یونوسفر بود.
یونوسفر بخشی از جو زمین است که در آن گازها یونیزه می‌شوند و بین ۵۰ تا ۴۰۰ مایل (۸۰ تا ۶۴۵ کیلومتر) بالاتر از سطح زمین امتداد دارد. پرتاب موشک‌ها می‌تواند باعث ایجاد حفره‌هایی در یونوسفر شود. این حفره‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که سوخت موشک در ارتفاعات بالا بسوزد و دی اکسید کربن و بخار آب را آزاد کند. این مواد می‌توانند باعث شوند که اتم‌های یونیزه شده اکسیژن دوباره ترکیب شوند یا دوباره به مولکول‌های اکسیژن طبیعی تبدیل شوند. این فرآیند باعث انتشار انرژی به شکل نور می‌شود که شبیه به شکل‌گیری شفق‌های قطبی است.
با این حال، این حفره‌ها هیچ تهدیدی برای افراد روی سطح زمین ایجاد نمی‌کنند. آنها به سرعت بسته می‌شوند و تأثیر قابل توجهی بر جو زمین ندارند.
این اولین باری نیست که یک پرتاب موشک باعث ایجاد حفره در یونوسفر می‌شود. در سال ۲۰۲۲، پرتاب موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس نیز باعث ایجاد یک حفره در یونوسفر شد که از فاصله صدها مایل قابل مشاهده بود.

نظر شما