نارندرا مودی  و دورۀ جدید: ملی‌گرایی افراطی یا ادامۀ توسعۀ اقتصادی
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

نارندرا مودی و دورۀ جدید: ملی‌گرایی افراطی یا ادامۀ توسعۀ اقتصادی

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در سومین دورۀ خود، از یک سو با چالش‌های ملی‌گرایی افراطی و از سوی دیگر با فرصت‌های توسعه اقتصادی روبرو است.
تقدیس معبد آیودیا در شمال هند، که یک حرکت نمادین در جهت تقویت ملی‌گرایی هندو است، نشان‌دهنده عزم مودی برای پیشبرد اهداف مذهبی حزب بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) است. این حزب که از سال 2014 در قدرت است، به دنبال ساخت هندی است که در آن هندوها اکثریت غالب باشند.
با این حال، مودی همچنین مسئول رشد اقتصادی چشمگیر هند در سال‌های اخیر بوده است. هند اکنون سریع‌ترین رشد اقتصادی را در زیست‌کره دارد و اکنون پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است.
موفقیت اقتصادی مودی، به او مشروعیت سیاسی می‌دهد و به او اجازه می‌دهد تا اهداف مذهبی خود را نیز دنبال کند. با این حال، این احتمال وجود دارد که ملی‌گرایی افراطی او، تنش‌های مذهبی را در هند افزایش دهد و به رشد اقتصادی آسیب برساند.
در اینجا چند نکته در مورد چگونگی تأثیر این دو جنبه از سیاست مودی بر آینده هند آورده شده است:


ملی‌گرایی افراطی:
افزایش تنش‌های مذهبی بین هندوها و مسلمانان
کاهش حمایت از اقلیت‌های مذهبی
گسترش تبعیض و خشونت علیه اقلیت‌ها

 

توسعۀ اقتصادی:
افزایش فرصت‌های شغلی و رفاه برای هندی‌ها
جذب سرمایه‌گذاری خارجی
افزایش نفوذ هند در جهان

 

نتایج نهایی سیاست‌های مودی، به نحوه تعامل این دو جنبه از سیاست او بستگی خواهد داشت. اگر مودی بتواند از رشد اقتصادی برای کاهش تنش‌های مذهبی استفاده کند، هند می‌تواند به یک قدرت جهانی پایدار تبدیل شود. با این حال، اگر ملی‌گرایی افراطی او بر توسعه اقتصادی غلبه کند، هند با مخاطرات جدی روبرو خواهد شد.

نظر شما