موضوع : پژوهش | پایان نامه

تحلیل محتوی کتب زبان انگلیسی دوره راهنمایی بر پایه مهارت نوشتن و گفتن

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1392
موضوع: زبانشناسی
پدیدآور: مریم خسروی 
استاد راهنما: سیدمحمدحسین قریشی
دانشگاه بیرجند، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی

چکیده
 


در عصر حاضر اهمیت آموزش زبان های خارجی در دنیا پذیرفته شده و کوشش های راهبردی متعددی برای بهبود این آموزش انجام گرفته است. آموزش مهارت های یادگیری از جمله مباحث اساسی در حوزه یادگیری است و به دلیل نقش آن، به شکل فزاینده ای مورد علاقه پژوهشگران قرار گرفته است. پژوهش در مورد مهارت های یادگیری می تواند فراگیران و دانش آموزان رادر بهبود امر یادگیری یاری رساند. در پایان نامه حاضر" تحلیل محتوی کتب زبان انگلیسی دوره راهنمایی برپایه مهارت نوشتن وگفتن "مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. هدف از این پژوهش تعیین میزان توجه به رفع انواع مشکلات مهارت نوشتن و گفتن دانش آموزان در محتوای کتاب های درسی است. این تحقیق از نوع تحقیق های توصیفی است و در انجام آن از دو روش پرسشنامه و تحلیل محتوا بهره گرفته شده است. جامعه تحقیق در بخش نظر سنجی شامل دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر بیرجند است که از میان آن ها 200 نفر به عنوان جامعه تحقیق انتخاب شده اند. در بخش تحلیل محتوا، کلیه کتاب های زبان انگلیسی و جزوه راهنمای معلم پایه های اول تا سوم به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است. برای انجام این تحقیق 2 سوال پژوهش مطرح شده است. سوال پژوهش یکاین است کهتا چه اندازه عوامل غیرآموزشی در فرآیند یادگیری درس زبان انگلیسی در دوره راهنمایی ایجاد مشکل می کند؟ در این مورد به طبقه بندی مشکلات گفتاری و نوشتاری دانش آموزان پرداخته شده که از طریق مصاحبه و پرسش نامه از دانش آموزان مشکلات گفتاری و نوشتاری آن ها در 24 طبقه قرار می گیرد. (1-ضعف در حساسیت شنوایی، 2 - ضعف در حافظه شنوایی 3 - ضعف در حافظه دیداری 4 - ضعف در حافظه توالی دیداری 5 - قرینه نویسی 6 - وارونه نویسی 7- عدم دقت 8 - نارسانویسی 9 - اضطراب 10- تکرارناکافی 11 - نداشتن تکلیف منزل 12-گویش معلم 13 - گویش دانش آموز 14- ضعف در خواندن 15 - بی توجهی والدین 16 - عدم درک معنی کلمات 17 - کند نویسی 18 - خزانه لغت نا کافی 19 - نشناختن حروف 20 - ضعف در آموزش 21 - مکان ناآرام 22 - تفاوت های فردی 23 - ضعف در آواشناسی). سپس برای پاسخ گویی به سوال دوم؛ این که تا چه اندازه آموزش مهارت های زبانی در حوزه گفتاری ونوشتاری با توجه به محتوای کتاب های درسی موفق بوده است؟برنامه درسی زبان انگلیسی (کتاب و جزوه راهنمای سه پایه) از نظر میزان پرداختن به این مشکلات مورد بررسی قرار گرفت. یافته های تحقیق نشانمی دهد، برخی از ضعف ها در هیچ بخشی از برنامه درسی زبان انگلیسی دوره راهنمایی مورد توجه قرار نگرفته اند که عبارتند از: وارونه نویسی، اضطراب، بی توجهی والدین، کند نویسی، حجم املاء، مکان ناآرام و تفاوت های فردی.در پایه اول بیشترین توجه به ضعف نارسانویسی با 149 مورد در کتاب، 2 مورد در اهداف جزوه راهنما، 4 مورد در فعالیت ها و 1 مورد در متن صورت گرفته است. در پایه دوم بیشترین توجه به ضعف حافظه شنوایی با 46 مورد در کتاب، 2 مورد در اهداف، 17 مورد در فعالیت ها و 38 مورد در متن کتاب صورت گرفته است. در پایه سوم بیشترین توجه به ضعف حافظه شنوایی با 55 مورد در کتاب، 4 مورد در اهداف، 4 مورد در فعالیت ها و 8 مورد در متن کتاب صورت گرفته است.

نظر شما