موضوع : دانشنامه | د

ابوالحسن فرهودی

استاد دکتر ابوالحسن فرهودی در سال ۱۳۰۲ در شهر مقدس قم به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه ( دبیرستان حکیم نظامی ) را در همان شهر طی کرد و دوره طب عمومی و دوره تخصصی کودکان را در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران گذراند و در کنار استاد خویش دکتر قریب در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران به خدمت مشغول شد. وی سپس برای گذراندن دوره فوق تخصصی ایمونولوژی آلرژی راهی لندن شد و این دوره با موفقیت در بیمارستان GOS گذراند.

دکتر فرهودی همچنین دوره‌های تکمیلی ایمونولوژی آلرژی را در دانشگاه های کانادا و نزد پروفسور سوتیل و پروفسور استرلند طی کرد.

دکتر فرهودی بنیان گذار رشته فوق تخصصی ایمونولوژی آلرژی در ایران و موسس بخش فوق تخصصی ایمونولوژی آلرژی درمرکز طبی کودکان در دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.وی دارای تالیفاتی در زمینه ایمونولوژی آلرژی است که بخشی از آنها به زبان انگلیسی می‌باشند.

آخرین کتاب استاد دکتر فرهودی در زمینه ایمونولوژی آلرژی با همکاری چند تن از اساتید دانشگاه هاروارد و دانشگاه مک‌گیل کانادا به رشته تحریر در آمد.از سوابق دیگر دکتر فرهودی می‌توان به عضویت در انجمن ایمنولوژی انگلستان، عضویت در آکادمی آلرژی و ایمنولوژی و آسم آمریکا، عضویت در هیات بورد کودکان ایران، دبیر هیات ممتحنه آلرژی و ایمونولوژی ایران، ریاست کنگره بین المللی ایمونولوژی در سال ۱۹۸۸ و کسب عنوان استاد نمونه سال ۱۳۷۰ اشاره کرد.

از این استاد گرانقدر در چهارمین مراسم تجلیل از اساتید پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران که دی‌ماه سال ۱۳۸۳ توسط دبیرخانه نکوداشت اساتید معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران برگزار شد، تقدیر به عمل آمد.این استاد گرانقدر در ۳۰ فروردین ماه هشتاد و پنج در حالی که برای دیدار فرزندانش به پاریس عزیمت کرده بود در اثر عارضه قلبی در سن ۸۲ سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکرش روز جمعه اول اردیبهشت ماه، در مشایعت خانواده و دوستان، در آرامگاه “ولانتون” شهر پاریس به خاک سپرده شد.

 

 

 

نظر شما