موضوع : پژوهش | پایان نامه

بازنمایی طبقات اجتماعی در سینمای اصغر فرهادی

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: کیوان عدالتی فرد
استاد راهنما: علی روحانی
استاد مشاور: علی روحانی
دانشگاه هنر تهران، پردیس بین‌المللی فارابی
چکیده

پژوهش حاضر تحلیل طبقات اجتماعی در سینمای اصغر فرهادی است . تحلیل فیلم های رقص درغبار، شهر زیبا، چهارشنبه سوری، درباره الی...، جدایی نادر از سیمین، گذشته و فروشنده به مثابع بخشی از سینمای موج نو ی دهه 1380، به روش تحلیلی ساختاری و با استفاده از مفهوم تقسیم بندی، تحلیل تماتیک و تحلیل روایت صورت پذیرفته است. در این رساله با توجه به رویکرد نظری متفکران حوزه طبقه، بالأخص، مارکس و وبر سینمای اصغر فرهادی را به متنی دو چندان تحلیلی بیان نموده است. تحلیل مفهوم طبقه در آثار فرهادی از این حیث می‌تواند مورد توجه باشد که آثار مذکور مبین زندگی و حیات در طبقه شهری می‌باشد. زندگی این طبقه در آثار فرهادی، مبین اضمحلال زندگی مدرن انسان معاصر ایرانی است. اضمحلال خانه، زندگی در محیط‌های بی روح و خاکستری، سلطه قانون بی شکل و سراسر تأدیبی، ظهور اخلاق نوین، عدم ثبات و امنیت، خیانت، دروغ و استراق سمع و... بخشی از حیات انسان معاصری است که در زیر چرخ‌های سهمگین عصر مدرن و طبقه در شرف نابودی است. حیات طبقات در سینمای فرهادی به شکل تماتیک و کاربردی در بیان فیلمیک کاراکترهای متصلب در راهروها و قاب‌های تو در توی خاکستری و کبریتی نوین و نهادهای اجتماعی و طبقاتی به تصویر کشیده شده است.

نظر شما