کاهش خطر ابتلا به سرطان با 5 دقیقه ورزش هوازی در روز
موضوع : جامعه | سلامت و زیبایی

کاهش خطر ابتلا به سرطان با 5 دقیقه ورزش هوازی در روز

مطالعه جدیدی توسط محققان استرالیایی نشان می‌دهد که دوره‌های کوتاه فعالیت بدنی شدید در روز، تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای در کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد.
به گزارش Prevention، بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند که برای حفظ سلامت کلی خود روزانه 20 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط انجام دهید و دو روز در هفته هم به تقویت عضلات بپردازید. اما یک مطالعه جدید می‌گوید انجام تمرینات ورزشی با میزان کمتر از 20 دقیقه هم ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.
 


این مطالعه که در نشریه JAMA Oncology منتشر شده، داده‌های 22 هزار و 398 بزرگسال در حدود سنین 62 سال را که هیچ کدام یک برنامه ورزشی منظم نداشتند، تجزیه و تحلیل کرد.
محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که به طور متوسط 4.5 دقیقه در روز فعالیت بدنی شدید داشتند، 32 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان کلیه، مثانه، معده و ریه در شش سال آینده بودند.
همچنین خطر ابتلا به سرطان در افرادی که 3.4 تا 3.6 دقیقه در روز ورزش شدید می‌کردند، بین 17 تا 18 درصد کاهش یافت.
 


محققان در این مطالعه توضیح می‌دهند که فعالیت بدنی شدید و متناوب روزانه معمولاً یک تا دو دقیقه‌ای هستند و می‌توانند شامل مواردی مانند پیاده‌روی بسیار سریع یا بالا رفتن از پله در حین انجام کارهای روزانه باشند.
 


سال گذشته مطالعه‌ای در نشریه Nature Medicine منتشر شد که نشان داده بود در افرادی که سه بار در روز فعالیت شدید فیزیکی برای دو دقیقه انجام می دهند، خطر مرگ ناشی از سرطان 38 تا 40 درصد کاهش می‌یابد. این مطالعه نشان داد که خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی نیز در این افراد تا 50 درصد کاهش می‌یابد.
 


ورزش‌های کوتاه‌مدت می‌تواند متابولیسم را افزایش داده و خطر اضافه وزن یا چاقی را کاهش دهد. چاقی خود عامل خطرناکی برای ابتلا به سرطان است. ورزش ممکن است به توانایی سیستم ایمنی برای مبارزه و پیشگیری از سرطان نیز کمک کند.

نظر شما