موضوع : پژوهش | پایان نامه

بررسی تجربیات میرهولد در کارگردانی تئاتر (با تاکید بر تئاتر شیوه پرداز)

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1398
پدیدآور: آرین ناصری مهر 
استاد راهنما: مهدی حامدسقایان
دانشگاه هنر تهران، پردیس بین‌المللی فارابی
چکیده

وسوالد میر هولد(1874-1940) کارگردان تجربه گرای تئاتر روسیه فعالیتهای تئاتری خود را با پیوستن به تئاتر هنر مسکو و اجرای نمایش های واقع گرا آغاز کرد و سبکها و شیوه های مختلف تئاتر را در تجربه های کارگردانی خویش به صحنه برد. در این یایان نامه که به روش توصیفی-تحلیل و با استفاره از منابع کتابخانه ای و اینترتی تدوین شده است به این مساله اساسی خواهیم پرداخت. شاخصه های اساسی کارگردانی میر هولد در تئاتر کدامند و او از جنبه های مختلف تئاتر شیوه پرداز چگونه در تجربیات اجرایی خود بهره گرفته است؟ هدف اصلی از این پژوهش آن است که ضمن دسته بندی و تحلیل دیدگاههای میرهولد در زمینه کارگردانی تئاتر با بررسی چند اجرای نمونه میرهولد از جمله "مرگ تارلکین"، "حمام"، "ساس" و "بازرس حکومتی" جنبه های مختلفی از شیوه پردازی را در این اجراها مورد بررسی قرار دهیم. این پایان نامه در پنج فصل به همراه نتیجه گیری به نگارش درآمده است و پژوهشگر در ابتدا با بررسی دوره اولیه کار این هنرمند در کنار استانیسلاوسکی و آنتوان چخوف به همراه کارگردانی نمایشهای نمادگرا، فعالیتهای وی را تا سال 1923 مورد بررسی قرار می دهد سپس دامنه فعالیتهای میرهولد و ابداعات کارگردانی او در "تئاتر ساکن"، "رمزی"، "ساخت گرا" و تئاتر شاعرانه و فرمالیستی تفسیر میشود. بررسی مفهوم و ویژگی های شیوه پردازی به ویژه در تئاتر شرق و به دنبال آن تعریف میرهولد از شیوه پردازی مورد توجه قرار گرفته و با تاکید بر بررسی شیوه ی بیومکانیک عناصر و شاخصه های تئاتر شیوه پرداز از نظر میرهولد دسته بندی و تحلیل می شود. در نتیجه گیری پایان نامه آمده است که میرهولد با استفاده از اصول و قواعد شیوه پردازی به ویژه تاکید بر قراردادهای آگاهانه به مرزهای جدیدی از رابطه میان تماشاگر و گروه اجرا دست پیدا کرد و با تاکید بر بدن و حرکت بازیگر؛ تصویرسازی و ضربآهنگ، فضای دیداری ویژه ای در تجربیات کارگردانی خود پدیدآورد.

 

نظر شما