موضوع : پژوهش | پایان نامه

تحلیل تکنیک بازیگری تئاتر شرق و غرب بر اساس نظریه آنتروپولوژی تئاتر

پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1390
پدیدآور: زینب عسکری 
استاد راهنما: مهدی سلطانی سروستانی 
استاد مشاور: اسدالله زارعی
دانشگاه علم و فرهنگ تهران، دانشکده هنر و معماری
چکیده

هدف پژوهش: نظریه آنتروپولوژی تئاتر مطرح شده از سوی یوجینیو باربا، به عنوان جدیدترین نظریه در باب بازیگری با تمرکز بر کار تجربی بازیگر به کشف اصولی می پردازد که به کار بازیگر بیاید. این اصول عبارتند از اصل تعادل، تضاد و قانون حذف در کار بازیگر. در این رساله این اصول را در تئاتر شرق و غرب بررسی خواهیم کرد و خواهیم دید که بازیگران شرقی و غربی بر اساس چه الگوهایی و چگونه رفتار بدنی و ذهنی خود را در صحنه تئاتر شکل می دهند. مسأله رساله حاضر این است که تکنیک بازیگری در تئاتر شرق و غرب با توجه به نظریه "آنتروپولوژی تئاتر" چگونه خواهد بود. در ادامه همچنین مقایسه بازیگر شرقی و غربی را نیز مورد توجه قرار خواهیم داد.با توجه به اینکه در قرن اخیر توجه به تئاتر شرق در دستور کار نظریه پردازان غربی قرار گرفته است لازم است تا تکنیک پویای بازیگر شرقی را نیز از منظر آنتروپولوژی تئاتر بررسی و با بازیگر غربی مقایسه کنیم. روش پژوهش: داده های موجود در این رساله با استفاده از کتاب ها و مقالات متعدد در این زمینه جمع آوری شده است این داده ها با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی در خدمت مسئله رساله حاضر قرار گرفته است. یافته‌ها و نتایج: 1. با تکیه بر "آنتروپولوژی تئاتر" و مطالعه رفتار بازیگر غربی و شرقی بر صحنه تئاتر در برخی جهات شاهد اصول مشابه در هر دو سنت هستیم. 2. بازیگر تئاتر شرق طی تمرین های از کودکی تا بزرگسالی تحت نظر استاد بازیگری و داشتن اصول مدون و مطلق در باب تکنک بازیگری توانسته است به ذهن و بدن فراروزمره در تئاتر دست پیدا کند و از این لحاظ برای بازیگران غربی الهام دهنده بوده است.

نظر شما