تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویری خیره‌کننده از سحابی سر اسب را به ثبت رساند
موضوع : تکنولوژی | نجوم

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویری خیره‌کننده از سحابی سر اسب را به ثبت رساند

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) که قدرتمندترین تلسکوپ فضایی ساخته شده تا به حال است، تصاویری بی‌نظیر از سحابی سر اسب، یکی از مشهورترین ابرهای آسمانی، منتشر کرده است. این تصاویر، جزئیات این سحابی را با وضوحی بی‌سابقه به نمایش می‌گذارند و دریچه‌ای جدید به سوی درک ما از نحوه شکل‌گیری ستارگان و سیارات می‌گشایند.

سحابی سر اسب، که به نام بارنارد 33 نیز شناخته می‌شود، ابر عظیمی از گاز و غبار است که در فاصله حدود 1300 سال نوری از زمین در صورت فلکی شکارچی قرار دارد. این سحابی به دلیل شکل تاریک و اسب مانندش که توسط تابش ستارگان جوان مجاور فرسوده شده، نام خود را گرفته است.

تصاویر جدید جیمز وب، این سحابی را در نور مادون قرمز نشان می‌دهد که به دانشمندان اجازه می‌دهد تا غبار و گازی را که با چشم مرئی قابل مشاهده نیست، ببینند. این تصاویر نشان‌دهنده جزئیات خیره‌کننده‌ای از ستون‌های گاز و غبار، جت‌های ستاره‌ای و حفره‌های عظیمی هستند که توسط بادهای ستاره‌ای و تابش ایجاد شده‌اند.

دانشمندان امیدوارند که این تصاویر جدید به آنها در درک بهتر فرآیند شکل‌گیری ستاره و سیاره کمک کند. آنها همچنین می‌توانند از این تصاویر برای مطالعه چرخه زندگی ستارگان و چگونگی تأثیر آنها بر محیط اطرافشان استفاده کنند.

انتشار این تصاویر، گامی مهم در راستای تلاش‌های مداوم بشر برای درک جهان هستی است. تلسکوپ فضایی جیمز وب به تازگی کار خود را آغاز کرده است و انتظار می‌رود تصاویر و داده‌های شگفت‌انگیز بیشتری را در آینده به زمین ارسال کند.

جزئیات بیشتر در مورد تصاویر:

  • این تصاویر توسط دوربین مادون قرمز نزدیک جیمز وب (NIRCam) گرفته شده‌اند.
  • این تصاویر بخش کوچکی از سحابی سر اسب را با وضوحی بی‌سابقه نشان می‌دهند.
  • دانشمندان از این تصاویر برای مطالعه فرآیند شکل‌گیری ستاره و سیاره استفاده خواهند کرد.

 

نظر شما