عدم برابری جنسیتی در میان ثروتمندترین بانکداران اروپا: گزارشی از سازمان بانکداری اروپا
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

عدم برابری جنسیتی در میان ثروتمندترین بانکداران اروپا: گزارشی از سازمان بانکداری اروپا

گزارشی که به تازگی توسط سازمان بانکداری اروپا (EBA) منتشر شده، نگرانی‌های جدیدی را در مورد عدم برابری جنسیتی در صنعت بانکداری این قاره ایجاد کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد از ثروتمندترین بانکداران اتحادیه اروپا مرد هستند.

یافته‌های کلیدی گزارش:

  • فراوانی مردان: در سال 2022، بیش از 90 درصد از کارکنان رده‌بالای بانکی در اتحادیه اروپا که بیش از 1 میلیون یورو درآمد داشتند، مرد بودند.
  • شکاف جنسیتی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری: این رقم برای افراد سطح اول شرکت‌های سرمایه‌گذاری حتی بیشتر است و به بیش از 96 درصد می‌رسد.
  • افزایش تعداد ثروتمندان در صنعت بانکداری: تعداد بانکداران اتحادیه اروپا که بیش از 1 میلیون یورو در سال درآمد دارند، در حال افزایش است و در سال 2022 به 2000 نفر رسیده است. این رقم در سال 2014 فقط 939 نفر بود.

عدم برابری در سطوح مدیریتی:

این گزارش نشان می‌دهد که زنان در سطوح مدیریتی ارشد در صنعت بانکداری اروپا به شدت کم‌توجهی می‌شوند. این موضوع در حالی است که تعداد ثروتمندان در این صنعت، چه مرد و چه زن، در حال افزایش است.

عواقب این عدم برابری:

عدم برابری جنسیتی در صنعت بانکداری می‌تواند پیامدهای منفی متعددی داشته باشد. این موضوع می‌تواند به کاهش تنوع و خلاقیت در محل کار، کاهش فرصت‌های شغلی برای زنان و تداوم شکاف دستمزد جنسیتی در جامعه به طور کلی منجر شود.

اقدامات لازم:

سازمان بانکداری اروپا و سایر ذینفعان باید برای حل مشکل عدم برابری جنسیتی در صنعت بانکداری اقدام کنند. این اقدامات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترویج تنوع و شمول در محل کار: شرکت‌های بانکی باید اقداماتی را برای جذب و حفظ زنان در سطوح مدیریتی ارشد انجام دهند.
  • ایجاد فرصت‌های برابر برای ارتقای شغلی: زنان باید به همان اندازه فرصت‌های ارتقای شغلی را به عنوان مردان داشته باشند.
  • کاهش شکاف دستمزد جنسیتی: شرکت‌های بانکی باید برای تضمین برابری دستمزد بین زنان و مردان در مشاغل مشابه تلاش کنند.

نظر شما