زن نئاندرتال زاگرسی: سفری به دنیای ۷۵ هزار سال پیش
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

زن نئاندرتال زاگرسی: سفری به دنیای ۷۵ هزار سال پیش

دانشمندان با تکیه بر جمجمه زنی نئاندرتال که در کوه‌های زاگرس کشف شده بود، چهره‌ای از او را بازسازی کرده‌اند. این زن که "شانیدر زی" نامیده می‌شود، حدود 75 هزار سال پیش می‌زیسته است.

کشف شانیدر زی و بازسازی چهره‌اش، دریچه‌ای نو به سوی شناخت انسان‌های نئاندرتال و زندگی آنها در این منطقه از زاگرس می‌گشاید.

چه کسانی شانیدر زی را کشف کردند؟

تیمی از باستان‌شناسان دانشگاه‌های کمبریج و لیورپول در انگلستان، در جریان حفاری‌هایی در غاری در کوه‌های زاگرس عراق، بقایای شانیدر زی را کشف کردند. این حفاری‌ها در سال 2018 انجام شد، اما قدمت بقایای استخوانی شانیدر زی به حدود 75 هزار سال پیش باز می‌گردد.

چرا بازسازی چهره شانیدر زی اهمیت دارد؟

بازسازی چهره شانیدر زی به دانشمندان کمک می‌کند تا تصویری دقیق‌تر از ظاهر انسان‌های نئاندرتال به دست آورند. این کار با استفاده از روش‌های مختلفی مانند اسکن سه‌بعدی و آنالیز کامپیوتری انجام می‌شود. با مقایسه چهره شانیدر زی با چهره انسان‌های امروزی، می‌توان به تفاوت‌ها و شباهت‌های ظاهری آنها پی برد.

شانیدر زی چه ویژگی‌هایی داشت؟

تحقیقات نشان می‌دهد که شانیدر زی زنی حدود 40 ساله بوده است. او از نظر جثه، شبیه به انسان‌های امروزی بوده، اما جمجمه‌اش بزرگ‌تر و فک‌هایش قوی‌تر بوده است. همچنین، بر اساس شواهد به دست آمده، شانیدر زی از دندان‌های سالمی برخوردار بوده و از رژیم غذایی متنوعی استفاده می‌کرده است.

کشف شانیدر زی چه چیزی را به ما نشان می‌دهد؟

کشف شانیدر زی نشان می‌دهد که انسان‌های نئاندرتال در منطقه زاگرس حضور داشته‌اند و با محیط اطراف خود سازگار شده بودند. همچنین، این کشف نشان می‌دهد که آنها از هوش و خلاقیت بالایی برخوردار بوده‌اند و می‌توانستند ابزار بسازند و از آتش استفاده کنند.

شانیدر زی چه سرنوشتی داشت؟

با وجود اینکه شانیدر زی از نظر سلامتی در وضعیت مطلوبی بوده است، اما به نظر می‌رسد که در اثر یک جراحت شدید جان خود را از دست داده است. دانشمندان معتقدند که این جراحت در اثر سقوط از ارتفاع یا درگیری با حیوانات وحشی ایجاد شده است.

کشف شانیدر زی و بازسازی چهره‌اش، گامی مهم در جهت شناخت انسان‌های نئاندرتال و زندگی آنها در دوران ماقبل تاریخ به شمار می‌رود. این کشف، دریچه‌ای نو به سوی درک گذشته و هویت ما به عنوان انسان می‌گشاید.

نظر شما