اعتراضات در گرجستان علیه لایحه "عوامل خارجی" همچنان ادامه دارد
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

اعتراضات در گرجستان علیه لایحه "عوامل خارجی" همچنان ادامه دارد

هزاران نفر روز چهارشنبه در اعتراض به لایحه موسوم به "عوامل خارجی" در خیابان‌های تفلیس، پایتخت گرجستان به خیابان‌ها آمدند. این لایحه که به گفته منتقدان، می‌تواند پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا را به خطر بیندازد، توسط پارلمان این کشور در دومین قرائت خود به تصویب رسید.

معترضان می‌گویند که این لایحه که سازمان‌های غیردولتی را که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج دریافت می‌کنند، ملزم به ثبت نام به عنوان "عامل خارجی" می‌کند، به سرکوب آزادی بیان و فعالیت‌های مدنی منجر خواهد شد.

اتحادیه اروپا و آمریکا نیز این لایحه را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند. مقامات اتحادیه اروپا گفته‌اند که این لایحه "با ارزش‌ها و هنجارهای بنیادی اتحادیه اروپا مغایرت دارد" و می‌تواند "مسیر گرجستان به سوی اتحادیه اروپا را دشوارتر کند."

در جریان اعتراضات روز چهارشنبه، پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که در این درگیری‌ها چندین نفر زخمی شده‌اند.

پارلمان گرجستان هنوز باید تاریخ نهایی تصویب این لایحه را تعیین کند. با این حال، به نظر می‌رسد که اعتراضات گسترده به این لایحه، چالش‌های جدی را برای تصویب نهایی آن به وجود آورده است.

در اینجا برخی از نکات کلیدی مربوط به اعتراضات در گرجستان آمده است:

  • هزاران نفر در اعتراض به لایحه "عوامل خارجی" به خیابان‌ها آمده‌اند.
  • معترضان می‌گویند که این لایحه آزادی بیان و فعالیت‌های مدنی را سرکوب می‌کند.
  • اتحادیه اروپا و آمریکا این لایحه را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند.
  • پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده است.
  • هنوز مشخص نیست که آیا این لایحه به تصویب نهایی خواهد رسید یا خیر.

نظر شما