بررسی قابلیت های هنر سوزندوزی شهرستان تفرش در طراحی لباس اجتماع زنان
پیشنهاده کارشناسی ارشد 1399
پدیدآور: راضیه صباغ
استاد راهنما: سید محمود طباطبایی
استاد مشاور: مجید اسدی فارسانی
دانشگاه علم و هنر یزد، دانشکده هنر و معماری - اردکان
چکیده
بررسی تحول پوشاک و تزئینال دوخت ی روی آن نه تنها از نظر تاریخ و هنر قابل اهمیت است بلکه از دید جامعه شناسی و نوانه شناسی نیز نیز شایان توجه است . از طرفی رشد علم و تکنولوژی و گسترش روز افزون تولی دال صنعتی و تنوع بال ی این محصولل ناا ها را به سمت محصولل ماشینی و صنعتی سوع داد و سبب کاهش تقاضا و محدود شدن زمینه گسترش هنرهای بومی و صنایع دستی شد است . البته که عدم حمایت های دولتی و برنامهریزی علمی و تعداد اندک پژوهوهای کاربردی در زمینه هنرهای بومی و صنایع دست ی این مسئله را تودید نمود است . هنر سوزن دوزی از مهمترین و موخص ترین مظاهر قومی و نوانه های فرهنای است . به نظر م ی رسد شناخت مختصر و محدود در این زمینه و همچنین شیو های اجرا در صنایع دستی و بهخصوص رودوزی که از ارکان اصلی حفظ سنت و بومی سازی برای مناطق می باشد سبب کم رنگ شدن هنرهای بومی و کاهش وجه کاربردی این صنایع در زندگی امروزی و به تبع آن کاهش نقش سازند این هنرها در بحث رونق اقتصادی این مناط ق به شمار می آ ید . هنر نقش آفرینی برسطح رویین پارچه به کم نخ سوزن را سوزن دوزی ، نخ دوزی ، رودوز ی یا دوختهای تزئی نی می گویند . تفرشی دوزی یا درویش دوزی ی ک ی از هنرهای دستی زی بای ایرانی است که در آن با دوختن نقوش هندسی مربع شکل و پلکانی و زدن ضربدر مابین آن که با کویدن بخوی از تار و پود پارچه ، باعث آرایش پارچه می شود . و کاربردهای گوناگون و متنوعی همچون تزیین لباس ) جلو سی نه ، یقه ، سر آستین ، پهلوها و ... ( سجاد ، جانماز ، جلد قرآن ، رومیز ی ، کوسن ، گ یفت ، کیسه های تزیینی ، لب طاقی ، رو کرسی ، صندوقچه و غ یر دارد . در زمان های گذشته در قسمت قائمه پارچه و یا دور تا دور آن دوخته و تزئین می گردید . از ویژگیهای این رودوزی استفاد از مواد و مصالح بسیار ساد و در دسترس و دوخت بسیار ساد شالل یا کوچ است که قابلیت ایجاد طرح های گوناگون با رنگ های متنوع دارد . ا ین هنر ریوه در تاریخ و گذشته فرهنای تفرش دارد و مانند بس یاری از رشته های صنایع دستی سابقه تولید موخصی نمی توان یافت . متاسفانه به دلیل آس یب پذیری منسوجال در برابر عوامل جوی ، در موز های داخلی و خارجی نمونه هایی از این هنر زیبا که بتواند راهاوایمان برای کوف سابقه اصلی این هنر صنعت باشد وجود ندارد . این پژوهش بر مبنای ا ین فرضیال است که نقوش در هنر تفرشی دوزی برگرفته از اعتقادال دی نی و سلیقه و فرهنگ مردم منطقه م ی باشد و با هدف ایجاد بازار فروش ، عرضه محصولل و کاربردی نمودن آن م تناسب با نیازهای روز و همچن ین اح یای هنر و افزایش زمی نه اشتغال با رویکرد بومی محور از اهداف کلی این پژوهش می باشد.
نظر شما