راهکارهایی  برای کاهش اضطراب در حین سخنرانی و ارائه
موضوع : آموزش | سواد اطلاعاتی

راهکارهایی برای کاهش اضطراب در حین سخنرانی و ارائه

1-سعی نکنید خود را آرام نمایید
به جای تلاش برای آرام کردن خود بهتر است این باور را به وجود بیاورید که در مورد اتفاق پیش رو هیجان زده و خوشحال هستید. شاید بپرسید چطور چنین استراتژی می تواند موثر باشد؟ از نظر فیزیولوژیکی ما دارای دو سیستم متفاوت هستیم، یک سیستم پیشران و یک سیستم متوقف کننده. 
کین معتقد است با تلاش برای آرام کردن خود سعی خواهید کرد تا سیستم متوقف کننده ی خود را از کار بیاندازید و سیستم پیشران خود را فعال کنید. اضطراب یک احساس بسیار ناخوشایند محسوب میگردد و از بین بردن آن به شکلی بسیار سریع و از طریق تلقین تقریباً غیر ممکن است، ولی می توان این احساس را بدل به یک حس دیگر مانند هیجان کرد و در اصل جنس آن را تغییر داد. 

2-در مقابل مخاطبان واقعی به تمرین بپردازید
وقتی در مقابل جمعی بزرگ سخنرانی می کنید چهره ها در مقابل چشمان شما محو می شوند و ارتباط چشمی نیز تا حدی از بین می رود ولی در حین صحبت کردن در برابر جمعی کوچک به وضوح می توانید واکنش های چهره ی آنها را در مقابل گفته های خود مشاهده نمایید. این امر سبب می شود شما حداکثر استرس ممکن را پیش از تجربه ی اصلی خود حس کرده و برای مراسم نهایی به بهترین شکل ممکن آماده شوید. 

3-چراغ ها را خاموش کنید
به منظور کاهش اضطراب در طول یک سخنرانی بهتر است تا حد ممکن نور سالن یا اتاق دفاع  را کم کنید. 

4-مخاطب خود را بشناسید
یکی دیگر از حقایقی که در مورد ارائه موفق وجود دارد  این است که هر چه بیشتر و بهتر مخاطبین خود را بشناسیم کمتر در مورد سخنرانی برای آنها نگرانی خواهم داشت، بنابراین اگر  از قبل شناختی از  داوران نداشتید و آنها را از نزدیک نمی شناسید، در صورت امکان قبل از شروع جلسه با آن ها صحبت  نمایید.

 

منبع: کانال نلگرامی مشاوره و آموزش مقاله نویسی

 

نظر شما