موضوع : پژوهش | کتاب

معماری در عصر گورکانیان هند

تاریخ انتشار  شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ 

تاریخ معماری در عصر گورکانیان هند منتشر شد

"منوچهر بهرام پور" مدیر انتشارات فهرست به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت:هند سرزمین عجایب است،چرا که بیش از 800 زبان در میان اقوام و مردمان این سرزمین رواج دارد و با وجود این همه دین و آئین، زبان و خط که باعث وجود فرهنگ های مختلف در طول تاریخ هند است،با یکدیگر رفتاری دوستانه و مسالمت آمیز داشته اند.

وی افزود: هند سرزمین عجایب است چرا که در جایی، وجود چنین تضادهایی موجب تجزیه کشور شده و در جایی دیگر، تضاد نه تنها ایجاد خصومت و ستیزه جویی نمی کند، بلکه به نظر می رسد که این اضداد یکدیگر را نمی بینند و یا اگر هم می بینند بی تفاوت از کنار هم می گذرند. 

مدیر انتشارات فهرست در ادامه اظهار داشت: مردم هند هنوز هم سیستم طبقه بندی اجتماعی خود را که ارثیه ای به جای مانده از آریائی های نخستین است، حفظ کرده اند و به هیچ وجه حاضر به ترک آن نیستند. 

"بهرام پور" با اشاره به تأثیر هنر و فرهنگ در هند یادآور شد: تأثیر فراوان هنر و فرهنگ" ایرانی، اسلامی"در هند این دوره، به حدی است که با تحقیق و بررسی آن می توان قسمت اعظم خصوصیات فرهنگی دوره صفویه را نیز درک نمود. 

وی به روح فرهنگ ایرانی در هند پرداخت و ابراز داشت: روح فرهنگ ایرانی نه تنها در هند، که با ما ریشه نژادی و زبانی واحد دارد، بلکه در سرزمین های وسیعی از جهان نیز گسترش یافته است به طوری که این آثار را می توان گاه در قطعه ای از یک قالیچه ایرانی در دره یخ زده " پازیریک "و گاه در قاره افریقا و کرانه های نیل مشاهده کرد. 

"منوچهر بهرام پور" در پایان سخنانش گفت: ایران، فرانسه مشرق زمین بوده است که زبان و فرهنگ خود را در میان تمام همسایگانش رواج داده است بدین جهت این نفوذ ایرانی برای همه ما و هندیان میراثی مشترک و گرانبهاست. 

"معماری در عصر گورکانیان هند" نوشته "منوچهر بهرام پور" با تیراژ 1500 نسخه و با بهای 25000 ریال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما