موضوع : پژوهش | کتاب

تاریخ موسیقی ایران

تاریخ انتشار شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶
 

« تاریخ موسیقی ایران» در راه است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،توحدی ضمن بیان این خبر افزود:در اواخر دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی موسیقیدان‌دانان برجسته‌ای فعالیت داشته‌اند.بعداز انقلاب اسلامی نیز موسیقی وارد مرحله جدیدی می شود. حوزه هنری به همت اساتیدی چون: هوشنگ جاوید، درویشی و اردلان آثار ارزنده ای را خلق و ضبط کرد. همچنین در همین دوران موسیقی روایی، موسیقی بانوان ، نی‌نوازی محلی جمع آوری شد. در واقع موسیقی نواحی در دوران انقلاب اسلامی رشد پیدا کرد. 

توحدی در ادامه و در مورد سایر بخش‌های کتابش گفت:موسیقی کردی خراسان، اقیانوسی است که هنوز شناخته نشده است. موسیقی خراسان شامل موسیقی کردی ، ترکی و فارسی است که موسیقی فارسی مربوط به تربت جام می شود که 8 آهنگ دارد و ساز اصلی آنها دوتار است. موسیقی ترکی خراسان هم مبدا ترکمنی دارد. 

وی در این بخش از کتاب به فلسفه و چرایی ساخت این آهنگها می پردازد و چهره های مطرح موسیقی نواحی را معرفی می کند. 

او همچنین تصاویری از گروه های موسیقی نواحی را در کتاب «تاریخ موسیقی ایران» گنجانده است.
 
کریم توحدی در مورد علت انتشار این کتاب گفت: از همان کودکی با حضور در کلوپ‌هایی که در روستای محل سکونت وی دایر بود با موسیقی و موسیقیدان های قدیمی آشنا شدم و در نهایت از حوزه هنری سر درآوردم.در این دوره بود که به فکر ثبت موسیقی شمال خراسان افتادم که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. اما در نیمه راه تصمیم به نگارش تاریخ موسیقی ایران گرفتم. 

« تاریخ موسیقی ایران» توسط کریم توحدی به رشته تحریر درآمده که در جلد اول آن وضعیت موسیقی در دوره مادها ، هخامنشی، اشکانی، ساسانی تا تاسیس دارالفنون تشریح و جلد دوم این کتاب به بررسی وضعیت موسیقی بعد از تاسیس رشته موسیقی در دارالفنون ، موسیقی نواحی و به ویژه موسیقی خراسان می پردازد.همچنین در بخشی از این کتاب،چگونگی نفوذ موسیقی ایرانی در عربستان بررسی می‌شود.

نظر شما