آدابی‌ که هنگام پرواز بهتر است رعایت‌ کنید
موضوع : جامعه | سبک زندگی

آدابی‌ که هنگام پرواز بهتر است رعایت‌ کنید

روزنامه ایران؛ ویژه نامه پلاس۸۱۶۰ - ۲۲ فروردین ۱۴۰۲

احترام به دیگران
یک کلمه محبت‌آمیز همچون سلام و احوال پرسی به مسافری که در صندلی کناری‌تان می‌نشیند می‌تواند به کاهش استرس در شروع پرواز کمک کند.

قراردادن صحیح چمدان
چمدان‌ها را در قسمت بالای هواپیما که مخصوص شما نیست نگذارید، مگر اینکه در آن ردیف نشسته باشید. برای اینکه در پایان سفر زودتر از هواپیما خارج شوید، کیف خود را در راهرو متصل به در خروجی رها نکنید. به یاد داشته باشید که فضای موجود در هواپیما محدود است پس از گره ایجاد کردن مثل گذاشتن کیف و ساک خود در راهرو هواپیما خودداری کنید.
اگر چمدان‌های سنگینی دارید اجازه دهید که اول مسافران دیگر هواپیما را ترک کنند و بعد چمدان خود را بردارید.

از ضد عفونی کننده استفاده کنید
پس از ورود به هواپیما و پیدا کردن صندلی‌تان به عنوان یک فرد مسئول، محدوده خود را ضدعفونی کنید تا در صورت آلوده بودن محیط به ویروس با خیالی راحت‌تر سفرتان را ادامه دهید.

صندلی خود را نخوابانید
هنگام پرواز، صندلی تان را مدام نخوابانید به عبارتی در طول پروازهای طولانی حفظ حریم اطرافیان و رعایت فضا و فاصله بسیار مهم است تا برای دیگر مسافران ناراحتی ایجاد نکنید.
به یاد داشته باشید که هنگام وعده‌های غذایی و نوشیدنی، صندلی را به حالت ایستاده قراردهید و در صورت امکان صبر کنید تا غذا و نوشیدنی به پایان برسد و سینی را تمیز کنید.
موقع دراز کشیدن، سعی کنید فاصله را با مسافر پشت سر خود رعایت کنید. هرچند که ممکن است راحت باشید، اما این راحتی به قیمت ناراحت کردن شخص دیگری است پس مبادی آداب باشید و از آنها سؤال کنید که آیا این دراز کشیدن آنها را اذیت می‌کند یا خیر؟


تذکر به دیگران را به عهده میهماندار بگذارید
اگر مسافر دیگری آداب را نقض می‌کند، مثلاً مرتب صندلی خود را به جلو و عقب می‌برد و درخواست مؤدبانه شما را برای انجام ندادن این کار در نظر نمی‌گیرد و درخواست را رد می‌کند، بهتر است دیگر از او درخواست نکنید و از یک میهماندار هواپیما بخواهید که مشکل را برطرف کند.

وسایلی را که لازم دارید دم دست بگذارید
در صورتی که قرار است در طول فواصل زمانی مختلف برای برداشتن چیزی از کیف دستی خود از جای خود بلند شوید و مدام در رفت و آمد و حرکت باشید پس بهتر است از قبل به این موضوع فکر کنید و وسایلی را که زیاد به آنها نیاز پیدا می‌کنید در کنار خود و در دسترس قرار دهید.


هر دو دسته صندلی را صاحب نشوید
وقتی نوبت به نبرد تکیه‌گاه می‌رسد، اصول آداب اخلاقی ایجاب می‌کند که تنها از یکی از تکیه‌گاه‌های صندلی استفاده کنید و هر دو را در اختیار خود نگیرید. هرگز دست‌هایتان را طوری قرار ندهید که می‌خواهید هردو تکیه گاه را از آن خود کنید.

ماسک بزنید
با وجود صدها حادثه مربوط به رفتار بد مسافران در سال 2021 (بیشتر زمانی که ازآنها خواسته شده تا در طول پرواز ماسک بزنند)، به نظر می‌رسد بازهم برخی از مسافران این اصول را رعایت نمی‌کنند و دیگران را به خطر می‌اندازند زیرا کرونا همچنان باقی است و می‌تواند برای هرکس خطر آفرین باشد.

 

صبور باشید
«مدن»، محقق اجتماعی، می‌گوید: شرایط کنونی رعایت اصول ایمنی کووید19 را به ما یادآوری می‌کند که باید بیشتر از گذشته آن را رعایت کنیم. مواردی مانند استفاده از ضدعفونی‌کننده دست پس از دست زدن به سطوح مشترک، استفاده از ماسک مناسب در تمام طول سفر، صبور بودن در هنگام سوار و پیاده شدن افراد از هواپیما و دادن فضا به آنها برای پیدا کردن صندلی‌شان و گذاشتن کیف‌هایشان در قفسه‌ها بسیار مهم و جزو ابتدایی‌ترین اصول اخلاقی است.

نظر شما