بانک‌های عربستان و امارات بالاترین جایگاه را در خاورمیانه دارند
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

بانک‌های عربستان و امارات بالاترین جایگاه را در خاورمیانه دارند

ازآنجایی‌که این منطقه ماه گذشته در برابر فروپاشی بانک‌های غربی و افزایش تورم ایستادگی کرده، عربستان سعودی در سیاهۀ ۵۰ بانک باارزش خاورمیانه و شمال آفریقا، مقام نخست را به خود اختصاص داد.

بر اساس سیاهۀ ۵۰ بانک باارزش‌ متعلق به فوربس خاورمیانه در سال ۲۰۲۳، ارزش کل بازار ۵۰ بانکی که در این رتبه‌بندی حضور داشتند، تا پیش از ۲۸ فوریه، ۵۴۸ میلیارد دلار بوده است.

۱۰ کشور از ۲۲ کشور منطقه در این سیاهه هستند. بانک‌های شورای همکاری خلیج‌فارس سهام شیر را به خود اختصاص داده و 82% از جایگاه را به خود اختصاص داده‌اند.

۱۰ بانک از عربستان سعودی جمعاً به ارزش ۲۲۳٫۵ میلیارد دلار، و نیز ۱۰ بانک از امارات متحدۀ عربی به ارزش ۱۲۱٫۲ میلیارد دلار، هشت بانک از قطر به ارزش ۸۱٫۳ میلیارد دلار و هفت بانک از کویت به ارزش ۷۶٫۲ میلیارد دلار وجود دارند.

در اینجا ۱۰ بانک با بالاترین ارزش از منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقا آورده شده است:

 بانک راجحی: ۷۵ میلیارد دلار
 بانک ملی عربستان: ۵۶٫۴ میلیارد دلار
 گروه بانک ملی قطر: ۴۲٫۸ میلیارد دلار
 بانک نخست ابوظبی: ۴۲٫۴ میلیارد دلار
 مجلس بودجۀ کویت: ۳۷٫۵ میلیارد دلار
 بانک ملی کویت: ۲۶٫۳ میلیارد دلار
 بانک ملی امارات دبی: ۲۳٫۴ میلیارد دلار
 بانک ریاض: ۲۰٫۸ میلیارد دلار
 بانک سعودی بریتانیایی: ۱۸٫۲ میلیارد دلار
 بانک تجاری ابوظبی: ۱۵٫۹ میلیارد دلار

مراکش با چهار بانک به ارزش ۱۷٫۷۵ میلیارد دلار، به‌عنوان کشوری خارج از شورای همکاری خلیج‌فارس با بیشترین بانک در این سیاهه بود. اردن با سه بانک به ارزش ۶٫۸۹ میلیارد دلار در رتبۀ دوم قرار گرفت و مصر و تونس به ترتیب با یک بانک به ارزش ۵٫۲ و ۱ میلیارد دلار در رتبۀ سوم قرار گرفتند.
منبع: کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس

نظر شما