موضوع : دانشنامه | ش

شجاع‌الدین شفا

(زاده ۱۳ آذر ۱۲۹۷ قم -- درگذشته ۲۷ فروردین ۱۳۸۹ پاریس) ادیب، پژوهشگر، نویسنده و مترجم

او تحصیلاتش را تا پایان دبیرستان در قم به پایان رساند و همچنین چند سال به تحصیلات حوزوی پرداخت، سپس برای تحصیلات دانشگاهی به تهران رفت و پس از فارغ‌التحصیلی در رشته ادبیات فارسی، تحصیلاتش را در لبنان و فرانسه ادامه داد.
وی در طول دوران فعالیت فرهنگی، کارهای بسیاری در زمینه تاریخ و ادبیات ایران انجام داد و در معرفی ادبیات جهان به فارسی زبانان و فرهنگ ایران به جهانیان، فعالیت مؤثری داشت. وی پس از آغاز جنگ جهانی دوم و اشغال فرانسه و سپس ایران، به کشور بازگشت و به‌عنوان مترجم در رادیو استخدام شد.  او هم‌زمان فعالیت سیاسی را نیز آغاز کرد و از بنیان‌گذاران حزب «میهن‌پرستان» و روزنامه‌ای به همین نام بود. وی تا سال ۱۳۵۷ حدود ۶۰ عنوان ترجمه و تألیف به‌چاپ رساند و مترجم کتاب سه جلدی کمدی الهی شاهکار ادبیات ایتالیایی، اثر دانته آلیگیری به‌زبان فارسی است. همچنین آثاری از گوته "دیوان شرقی و غربی" و آندره ژید و شاعران رمانتیک فرانسه مانند لامارتین و شاتوبریان را نیز به فارسی درآورده‌است.
او در سال ۱۳۵۲ مأمور ساخت «کتابخانه ملی پهلوی» در قلب تهران شد. بنا بود این کتابخانه در ظرف ده سال به بهره‌برداری برسد و از همان ابتدا ششصد هزار عنوان کتاب و بیش از ۲۵ هزار عنوان نشریه را در خود جای دهد. سمینارها و جلسه‌های متعددی نیز برای طرح‌ریزی کتابخانه برگزار شد و مسابقه‌ای جهانی برای انتخاب معمار کتابخانه برپا شد، اما کلنگ کتابخانه هیچگاه به زمین زده نشد.
وی قبل از انقلاب عهده‌دار سمت‌های علمی و فرهنگی مختلفی بود. از جمله مدتی دبیرکل شورای فرهنگی سلطنتی بود و همچنین ریاست کتابخانه ملی پهلوی را برعهده داشت که قرار بود پس از کتابخانه مجلس شورای ملی بزرگ‌ترین کتابخانه کشور باشد.
او دارای درجه دکتری در رشته ادبیات تطبیقی از فرانسه بود و پس از انقلاب تا پایان زندگی در فرانسه زندگی کرد.

سمت‌های افتخاری:
دکترای افتخاری ادبیات دانشکده رم
دکترای افتخاری تاریخ دانشگاه مسکو
عضو وابسته آکادمی سلطنتی تاریخ اسپانیا
عضو وابسته آکادمی هامر پورگشتال اتریش
جوایز
جایزه بین‌المللی سال ۱۹۷۱ فلورانس
جایزه سلطنتی بهترین کتاب سال‌های ۱۳۳۲ و ۱۳۴۸.

نظر شما