موضوع : دانشنامه | خ

ایلوش خوشابه

(زاده سال ۱۳۱۱ ارومیه -- درگذشته ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ تهران) قهرمان زیبایی اندام و بازیگر سینما

او از کودکی علاقه زیادی به‌ورزش داشت و در زمینه پرورش اندام شروع به‌فعالیت کرد و در سال ۱۳۲۷ با شرکت در مسابقه زیبایی اندام کشور، بر همه رقبایش پیروز شد و عنوان آقای ایران را به‌دست آورد.
این امر باعث شد که تهیه‌کنندگان سینما از وی دعوت کنند تا در فیلمهای قهرمانی نقس آفرینی کند. وی از سال ۱۳۳۳ وارد فعالیت هنری شد و برای اولین بار در فیلم «امیر ارسلان نامدار» در نقش امیر ارسلان ظاهر شد. پس از آن در فیلمهای «قزل ارسلان» و «بیژن و منیژه» بازی کرد.
او پس از بازی در آن فیلمها، عازم آمریکا شد و در آنجا موفق شد عنوان قهرمانی زیبایی اندام و کشتی کج شهرهای لس‌آنجلس و سکرامنتو را به‌دست آورد. در بازگشت از آمریکا در فیلم «دندان افعی» بازی کرد و در سال ۱۳۴۰ از طرف استودیو یولو فیلم برای شرکت در فیلم ولکان، پسر ژوپیتر "امیمو سالوی" به ایتالیا دعوت شد.
از آن تاریخ کارش را در ایتالیا ادامه داد و در این مدت در چند فیلم از جمله هفت‌خوان علی‌بابا، هرکول، سامسون و اولیس، برادران شکست‌ناپذیر ماچیسته و دو تپانچه مگنوم ۳۸ برای شهری از اشرار، ایفای نقش کرد و از این راه شهرت و محبوبیت جهانی یافت.
وی درسال ۱۳۴۵ با دعوتی که از او شده بود، برای شرکت در فیلم «حسین کرد شبستری» برای مدت دوماه به ایران آمد و پس از پایان کار این فیلم، دوباره به ایتالیا رفت و پس از مدتی فعالیت هنری در ایتالیا برای همیشه به‌ تهران بازگشت و در کنار خانواده‌اش به‌ زندگی پرداخت.

نظر شما