موضوع : پژوهش | مقاله

مرگ دکترین مونرو

اجلاس جامعه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب (سلاک)بدون حضور آمریکا و کانادا روز جمعه در ونزوئلا آغاز به کار کرد. اورتگا رییس جمهوری نیکاراگوئه این رویداد را مرگ دکترین مونرو اعلام کرد.
این نشست اولین اجلاس جامعه کشورهای این منطقه بود که برگزاری آن در 23 فوریه 2010 در شهر کانکون مکزیک به تصویب اعضا رسید و در آن روسای جمهوری 16 کشور، نخست وزیران 8 کشور و نمایندگان بلند پایه 9 کشور شرکت کردند.
به نقل از سایت خبری رسمی پرو 'تل سور' و بخش اسپانیایی بی بی سی، این اجلاس دو روزه که همه کشورهای قاره آمریکا به جز آمریکا و کانادا در آن حضور دارند در روزهای 2 و 3 دسامبر برگزار می شود و در روز دوم اعضای شرکت کنندگان به صدور بیانیه ای برای عمل به برنامه های این اجلاس تازه تاسیس برای سال 2012 خواهند پرداخت.
در مراسم افتتاحیه این نشست که در کاراکاس پایتخت ونزوئلا برگزار شد، هوگو چاوز رییس جمهوری این کشور طی سخنانی برگزاری این اجلاس را نقطه عطفی برای توسعه منطقه خواند و خواستار پایان دادن به سلطه گری آمریکا در منطقه شد.
چاوز در آغاز اجلاس جامعه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب خطاب به 'زنان و مردانی که مدت ها برای یکپارچگی این منطقه مبارزه کرده اند' گفت: آمریکای لاتین با توان بالقوه برای تجارت و توسعه، سرزمین زنان و مردان بزرگ است.
وی همچنین از رهبران سیاسی از جمله فیدل کاسترو رهبر سابق کوبا، نستور کرچنر رییس جمهور سابق آرژانتین و لوییس ایناسیو لولا دا سیلوا رییس جمهوری پیشین برزیل که در ایجاد منطقه ای به دور از مداخله خارجی نقش داشتند قدردانی کرد و از کشورهای عضو سلاک خواست بر اختلافات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی فایق آیند و به اهداف این اتحادیه تازه تاسیس دست یابند.
بنا به نظر تحلیلگران سیاسی، مشارکت کردن اکثریت قریب به اتفاق کشورها در اجلاس سلاک در حالی که دو نماینده شمالی این قاره در آن حضور نداشتند گام مهمی برای رسیدن به اتحاد در بین کشورهای جنوبی این قاره است.
'دنیل اورتگا' رییس جمهور نیکاراگوئه در این زمینه طی سخنانی در اجلاس، این نشست را فرصتی برای تقویت مبارزه با توسعه طلبی ایالت متحده دانست و افزود از 2 دسامبر 1883، آمریکا با طرح دکترین مونرو، سعی در منبسط کردن فضای منطقه داشت و آن را حیاط خلوت خود خواند، اما امروز با برگزاری این اجلاس در 2 دسامبر 2011، حکم مرگ این دکترین را صادر کرده ایم.
رییس جمهور مکزیک 'فلیپ کالدرون' نیز ضمن بیان آرزوی سلامت برای هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا و میزبان این اجلاس، برگزاری این اجلاس را نمونه ای از ادغام و اتحاد کشورهای برادر و دوست منطقه آمریکای لاتین و کارائیب دانست و افزود: ایده سیمون بولیوار مبارز و آزادیخواه آمریکای لاتین در خصوص یکپارچه شدن و متحد شدن همه ملل این منطقه هنوز زنده و برای کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب قابل قبول است.

**اهداف اجلاس سلاک(CELAC)
سلاک (CELAC) سازمانی است متشکل از ادغام 33 کشور آمریکای لاتین و کارائیب است که بسیاری از تحلیلگران آن را به عنوان وزنه ای مقابل سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) که مقر آن در واشنگتن قرار دارد، می دانند.
در این دوره از اجلاس سلاک
این اجلاس که همه دولت های چپ گرا و محافظه کار منطقه را با هدف مقابله با چالش های مشترک از جمله انرژی، حقوق بشر و مسائل امنیتی گرد هم آورده، در 5 حوزه سیاسی، انرژی، توسعه اجتماعی، محیط زیست و اقتصاد مالی موضوعات را بررسی خواهد کرد.
شیلی، کوبا و کاستاریکا به ترتیب کشورهای بعدی میزبان این اجلاس در سال های 2012 تا 2014 خواهند بود.

 

منبع:  خبرگزاری  ایرنا ۱۳۹۰/۹/۱۲

 

 

نظر شما