موضوع : دانشنامه | د

جهانشاه درخشانی

 

(زاده ۴ اردیبهشت ۱۳۲۳ تهران -- درگذشته ۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ آلمان) معمار، ایران‌شناس و تاریخ‌پژوه

او در ۱۸ سالگی برای تحصیل در رشته مهندسی معماری و شهرسازی رهسپار آلمان شد و در ۲۴ سالگی از دانشگاه اشتوتگارت فوق‌لیسانس گرفت و در بازگشت به میهن در سازمان تحقیقات مسکن مشغول شد. از کارهای برجسته‌اش ارائه طرحی برای ساختن خانه‌های پایدار در برابر زمین‌لرزه در یکی از روستاهای نزدیک تهران بود که این طرح با همکاری روستاییان اجرا شد و مورد توجه قرارگرفت، اما متأسفانه دنبال نشد.
وی بسیار علاقه‌مند به موسیقی کلاسیک بود که به شناخت علمی موسیقی انجامیده بود و در سال ۱۳۸۶ به همراهی شاهین فرهت اثری به نام شناخت موسیقی کلاسیک در ۵ "سی‌دی" منتشر کرد. این کار در سال ۱۳۵۸ در سه کاست به تهیه‌کنندگی او به منظور شناسایی موسیقی کلاسیک در دسترس عموم قرارگرفت.
او در اوایل سال ۱۳۶۰ به آلمان بازگشت و این بار استعدادش را در رشته طراحی نرم‌افزار کامپیوتر نشان داد و برنامه‌ای در زمینه صنایع نساجی نوشت که در آلمان و چند کشور اروپایی دیگر کاربرد فراوانی یافت. در سال ۱۳۶۸ پژوهشی سترگ را درباره آریاییان و خاستگاهشان آغاز کرد و در سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۷ در این زمینه، نظریه‌ای نو به زبان آلمانی ارائه کرد که خاستگاه آریاییان را در خود فلات ایران نشان می‌داد. در سال ۱۳۷۷ (۱۹۹۸ میلادی) کتاب آریاییان در منابع کهن خاور نزدیک در سومین و دومین هزاره پیش از میلاد را به زبان آلمانی اما در تهران چاپ کرد. او علاقه داشت کارهایش در ایران به‌چاپ برسند و بر این باور بود که در صورت چاپ در اروپا حتی با وجود نویسنده‌ای ایرانی، کار به عنوان اثری اروپایی در نظر گرفته خواهد شد. همواره علاقه داشت که کانون مطالعات ایران‌شناختی به سرزمین ایران منتقل شود. در سال ۱۳۷۶ در همایشی در دانشگاه سیدنی استرالیا و با حضور ایران‌شناسان برجسته‌ای همچون ریچارد فرای و گرهارد مولر، نظریه‌اش را ارائه داد و شگفتی شرکت‌کنندگان را برانگیخت.
از سال ۱۳۷۸ با بنیاد فرهنگ کاشان همکاری‌اش را آغاز کرد و همزمان تحصیلاتش را در رشته تاریخ و با تمرکز بر تاریخ خاور باستان در دانشگاه دولتی ایروان پی گرفت و در سال ۱۳۸۰ با موفقیت از پایان‌نامه‌اش دفاع کرد. با پشتیبانی این بنیاد پژوهش را ادامه داد و حاصل کار را در اسفندماه سال ۱۳۸۲ در کتاب دوجلدی آریاییان، مردم کاشی، اَمَرد، پارس و دیگر ایرانیان به عنوان جلدهای سوم و چهارم دانشنامه کاشان منتشر کرد. این کتاب در حال ترجمه به زبان انگلیسی در بنیاد فرهنگ کاشان است.

نظر شما