موضوع : دانشنامه | ک

شاملو کاربند

 

(زاده ۱ اردیبهشت ۱۳۱۲ سنندج) آهنگساز، مدرس و نوازنده ویلون

او از کودکى با موسیقى آشنا شد و نزد هنرمندى سنندجی "به‏‌نام مراد بروخیم" به‌یادگیری ویلون پرداخت. سپس در تهران به تحصیل در رشته‌ مهندسى شیمى پرداخت و هم‌زمان در ۶ سال نزد على تجویدى ردیف‏‌هاى ابوالحسن صبا را فراگرفت. در همین دوره، ویلون کلاسیک را نزد اریک هوسپیان، لوئیجى و هراج مانولیان آموخت و در هنرستان عالى موسیقى، دوره‌ کامل هارمونى، ارکستراسیون و آهنگسازى را گذراند.
وی حدود ۱۰ سال، به‌عنوان آهنگساز و نوازنده با ارکستر بزرگ رادیوتلویزیون و چند دهه با دیگر ارکسترهای این سازمان همکارى کرد و حدود ۵۰ آهنگ و ترانه ساخت که با صداى خوانندگان گوناگون در رادیوتلویزیون اجرا شد. 
وی کتاب‌هایی شامل قطعاتی در دستگاه‌های موسیقی اصیل ایرانی منتشر کرد: 
نسیم دل‌انگیز "۲۴ قطعه‌، چهارمضراب و ضربی برای سه‌تار و تار" طراوت شبنم "۵۴ قطعه‌، چهارمضراب، دوضربی، پیش‌درآمد و رنگ برای ویلون، کمانچه و نی" ردیف‌های کامل ماهور و شور برای ویلون و کمانچه "به‌روایت میرزاعبداله و آقاحسینقلی" و کتاب قطعات و چهارمضراب‌ها. 
علاوه بر این، مجموعه، آثار و ردیف‌های ابوالحسن صبا "به‌روایت علی تجویدی" را نیز با ویلون اجرا کرده و در ۵ نوار کاست انتشار داده است. از او آلبومی هم با عنوان آموزش ویلون و کمانچه "برای تدریس در هنرستان موسیقی ملی" منتشر شده است.
از دیگر فعالیت‌هایش، تدریس موسیقی در هنرستان‌های موسیقی، دانشگاه هنر و آکادمی موسیقی شاملو و آموزشگاه موسیقی اوست که در سال ۱۳۶۲ تاسیس کرده است. 
او که جز ویلون با نواختن تار، سه‌‏تار و پیانو نیز آشنایى دارد، در نوازندگى ویلون، تکنیک موسیقى اصیل ایرانى را با تکنیک اجرایى ویلون کلاسیک غربى مى‌‏آمیزد که نشانگر سبکى‌نو در نوازندگى ویلون ایرانى است.
شاملو کاربند، مواقعی در آموزشگاه دخترش نیز تدریس می‌کند.

نظر شما