موضوع : دانشنامه | ح

عباس حُرّی

 

(زاده ۱۵ اسفند ۱۳۱۵ مشهد — درگذشته ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ تهران) استاد دانشگاه و طراح نظریه اطلاع‌شناسی

او با تحصیل در دانشسرای مقدماتی، در سال ۱۳۳۵ دوره آموزگاری را در یکی از روستاهای کاشمر در جنوب خراسان آغاز کرد و پس از دوسال به‌شهر کاشمر منتقل شد و هفت سال نیز در آنجا خدمت کرد و به‌فراگیری زبان انگلیسی پرداخت.
پدرش بارها از او خواسته بود راهش را ادامه دهد و پرچم وعظ را در خانواده آن‌ها برافراشته نگه دارد. اما وی چنین پاسخ داده بود که: "ممکن است من هم مایل باشم و آرزو داشته باشم مردم را ارشاد کنم، ولی نه در لباس آخوندی" و پدر پاسخ داده بود که: هرطور میل توست.
وی در سال ۱۳۴۵ در آزمون ورودی دانشگاه مشهد شرکت کرد و رتبه‌ اول را در رشته‌ تاریخ و رتبه‌ پنجم را در رشته زبان و ادبیات انگلیسی به‌دست آورد و بنا به‌علاقه‌‌اش رشته‌ دوم را برگزید و در سال ۱۳۴۹ کارشناسی رشته‌ زبان و ادبیات انگلیسی را دریافت کرد.
پس از پایان این دوره، به‌تهران منتقل شد و در سال ۱۳۵۰ در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه تهران شرکت کرد و این دوره را در سال ۱۳۵۲ به‌پایان رساند و باعنوان مربی در گروه کتابداری این دانشگاه فعالیت‌های آموزشی‌اش را آغاز کرد.
وی در سال ۱۳۵۳ از سوی دانشگاه تهران برای یک فرصت مطالعاتی کوتاه به امریکا رفت و از این فرصت به‌خوبی بهره‌برداری کرد و در دانشگاه کیس‌وسترن برای مقطع دکتری نام‌نویسی کرد و پذیرفته شد و در ۱۴ ماه توانست درس‌های این دوره را به‌پایان برساند. اما با پایان یافتن مهلت قانونی فرصت مطالعاتی، باید به‌ناچار به‌تهران باز می‌گشت.
سپس در سال ۱۳۵۸ برای گذراندن رساله دکتری بار دیگر به‌همان دانشگاه بازگشت و در سال ۱۳۶۰ از پایان نامه‌‌اش دفاع کرد و به‌کشور بازگشت.

نظر شما