خانه زیبا و تاریخی امیرنظام گروسی تبریز
موضوع : ایران‌شناسی | آذربایجان شرقی

خانه زیبا و تاریخی امیرنظام گروسی تبریز

خانه امیرنظام گروسی یکی از زیباترین و تاریخی ترین خانه های تبریز است. این خانه در دوره قاجار توسط امیرنظام گروسی، یکی از رجال سیاسی و نویسندگان دوره قاجار ساخته شده است. خانه در محله ششگلان تبریز قرار دارد و در سال ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

خانه امیرنظام گروسی در دو طبقه و با زیربنای ۱۵۰۰ مترمربع ساخته شده است. ساختمان دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی و دارای باغچه ها و حوض هایی است. ۱۶ ستون با سرستون های مربوطه، ایوان سراسری را نگه داشته اند. در طبقهٔ بالا پنجره های مشبک ارسی با شیشه های رنگی، گچبری های نمای شمالی و جنوبی، و همچنین آینه کاری ها و گچبری های تالارهای داخلی و طنبی ها به چشم می خورند و در زیرزمین حوض خانه وسیعی وجود دارد که یکی از قسمت های جالب بنا است. ستون های استوار حوضخانه و آجرکاری سقف آن نیز قابل توجه است.

خانه امیرنظام گروسی پس از مرمت و بازسازی در سال ۱۳۸۵ به عنوان موزه قاجار مورد بهره برداری قرار گرفت. در این موزه آثاری از دوره قاجار از جمله سکه ها، بافته ها، فلزات، آلات موسیقی، اسلحه ها، اسناد مکتوب و رجال و غیره به نمایش گذاشته شده است. این موزه یکی از جاذبه های گردشگری مهم تبریز است و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند.

نظر شما