موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

اقتدار بر باد رفته، سی ان ان در تکاپوی رقابت با فاکس نیوز

روزنامه شرق، سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۲ - ۱۵ شوال ۱۴۲۴ - ۹ دسامبر ۲۰۰۳

ترجمه علیرضا عبادتی : در ۲۲ ماه گذشته که سی ان ان در رتبه بندی جلب مخاطب مغلوب و مقهور فاکس نیوز شده، برای احیای اقتدار از دست رفته به تلاش های گوناگونی روی آورده است، از جمله این که برخلاف اسمش دیگر فقط خدمات تلویزیونی کابلی ارائه نمی کند و موجی از تغییرات بنیادی در مدیران اجرایی آن به راه افتاده و شکل و شمایل برنامه ها دچار دگرگونی اساسی شده و برنامه های غروب آن به کلی فرق کرده ا ست.
از مهمترین تغییراتی که در سی ان ان اتفاق افتاده استفاده از «اندرسون کوپر» و «پائولازان» برای رقابت با «بیل اورایلی» فاکس نیوز، استخدام «سولیداد اوبراین» از ان بی سی و از همه مهمتر انتخاب «جیم والتون» به عنوان ریاست سی ان ان (از ماه مارس ۲۰۰۳) بود.
ارزش هایی که او برای سی ان ان بر می شمارد، صراحت، صداقت، سادگی و قابلیت فهم و ارائه اخبار خالی از تعصب، جانبداری و بی انصافی است. از نظر تحلیلگران مسایل رسانه ای انتخاب این گونه شعارها برای برجسته کردن این نکته است که رسانه رقیب تکیه اصلی اش روی چهره های شناخته شده و تحلیل های یک جانبه  نگر است.براساس آمار مرکز تحقیقات رسانه ای نیلسن، در ساعت پربیننده غروب تا شب بین ساعت های ۸ تا ۱۱ شب که آگهی های بازرگانی بالاترین قیمت را دارد توانایی جلب مخاطب فاکس نیوز به مراتب بالاتر از سی ان ان است. به عبارت دقیق تر در ماه اکتبر به طور متوسط در ساعات پربیننده، تعداد بینندگان فاکس نیوز یک میلیون و یکصد هزار نفر بود در حالی که این رقم برای سی ان ان ۷۷۳ هزار نفر برآورد شده است. مقام سوم از آن ام اس ان بی سی با ۲۵۸ هزار بیننده در ساعات پربیننده است. همین اختلاف در مورد سایر ساعت های روز بین فاکس نیوز و سی ان ان وجود دارد و تعداد بینندگان فاکس نیوز به طور متوسط ۷۷۵ هزار نفر در مقابل ۴۶۱ هزار نفر سی ان ان است.
سی ان ان در سال ۱۹۸۰ توسط «تدترنر» بنیانگذاری شد اما اکنون این شبکه خبری کابلی (Cable News Network که سی ان ان از حرف اول این سه کلمه گرفته شده) بخشی از کمپانی تایم وارنر است. فاکس نیوز در سال ۱۹۹۶ توسط چنگیز رسانه ها، روپرت مورداک بنا نهاده شده. با وجود آن که فاکس نیوز مخاطبان بیشتری به خود جلب کرده و با وجود آن که ۱۶ سال بعد از سی ان ان جلب مخاطب را آغاز کرد قیمت آگهی های سی ان ان هنوز بالاتر از فاکس نیوز است.براساس آمار مؤسسه TNS Media Intelligence / CMR در هفت ماه اول سال ۲۰۰۳ سی ان ان موفق به جلب ۲۷۰ میلیون دلار آگهی بازرگانی شد در حالی که فاکس نیوز فقط توانست ۷۰ میلیون دلار آگهی بازرگانی سفارش بگیرد. سال ۲۰۰۲ نیز سی ان ان از راه آگهی های بازرگانی ۳۵۲ میلیون دلار درآمد داشت.
در حالی که درآمد فاکس نیوز در سال ۲۰۰۲ از راه آگهی بازرگانی به ۹۱ میلیون دلار رسید.اما از آنجایی که نه فاکس نیوز و نه سی ان  ان درآمد دقیق خود را به شکل مستقل از کمپانی های مادر اعلام نمی کنند مقایسه عملکرد مالی این دو رقیب کار آسان و دقیقی نخواهد بود. با این وجود از نظر تحلیلگران اقتصادی و ناظران صنعت رسانه ها، توانایی کسب درآمد فاکس نیوز در چند سال آخر بهبود چشمگیری پیدا کرده است.
«آرون کوهن» مدیر پخش «هورایزن مدیا» که در زمینه تهیه آگهی های بازرگانی تلویزیونی فعالیت می کند اعتراف می کند: «سی ان ان تلاش هماهنگ شده خود را برای غلبه و مقهور ساختن فاکس نیوز افزایش داده است. اما در حال حاضر فاکس در زمینه جلب مخاطب بر سی ان  ان برتری چشمگیر و انکارناپذیری پیدا کرده است.»«مایکل گالانت» تحلیلگر رسانه ها از CIBC نیز می گوید در زمینه گردش پولی هم سی ان ان نسبت به فاکس نیوز برتری چشمگیر دارد.
یکی از دلایل آن این است که شرکت های «کامکست کورپ» و «تایم وارنر» که نقش ارائه خدمات تلویزیون کابلی به مشترکان را بر عهده دارند به ازای هر مشترک به سی ان ان ۳۸ سنت می پردازند در حالی که فاکس فقط ۲۲ سنت دریافت می کند.گذشت زمان در ایجاد شفافیت نقش مهمی بازی می کند هر چه زمان بیشتری می گذرد نهادها و سازمان ها جا می افتند و در زمینه آبونمان و مشترکان وضعیت امن تری پیدا می کنند و سی ان ان هم از این قاعده مستثنی نیست.
فاکس نیوز که به نیوزکورپ تعلق دارد بعد از گذشت شش سال توانسته است به طور مداوم بر مشترکان و مخاطبان وفادار خود بیفزاید به همین دلیل امکان تمدید قراردادهای ده ساله بین مورداک (بنیانگذار نیوزکورپ) و شرکت های خدمات تلویزیون های کابلی امکان پذیرتر شده است.اگر فرض را بر این بگذاریم که هزینه های تهیه برنامه های تلویزیونی برای هر دو رقیب ثابت باشد از آن جایی که نرخ ارائه خدمات فاکس نیوز ۴۰ درصد پایین تر از سی   ان  ان است به سادگی می توان نتیجه گرفت که سی ان ان سالانه ۲۰۰ میلیون دلار بیشتر از رقیب خود درآمد دارد. اما این نکته را نمی توان انکار کرد گام هایی که فاکس نیوز در همین شش سال گذشته برداشته به مراتب بلندتر از گام های رقیب خود، یعنی سی ان  ان است. «جیل کروتیک» تحلیلگر رسانه ای مؤسسه Citigroupصs Smith Barney می گوید: «فعلاً برد با فاکس نیوز است، شکی نیست سی  ان ان تقلا می کند درخشش و اقتدار از دست رفته را بازیابد و در این راه از انجام هیچ گونه آزمایش و تجربه ای فروگذار نمی کند و تمام اشکال و فرصت ها را می آزماید، آیا موفق به انجام این کار می شود یا نه باید منتظر ماند و قضاوت را به آینده موکول کرد.»والتون ۴۵ ساله از سال ۱۹۸۱، یعنی یک سال بعد از پیدایش شبکه خبری کابلی (منظور سی ان ان) به آن پیوست و تا به حال سمت های مختلفی را در آن تجربه کرده است.
هر چهار سال یک بار مصادف با زمان پیش از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا سی ان ان بزرگان رسانه ای را در هتل والدورف _ آستوریا گردهم می آورد. در گردهمایی امسال والتون تأکید کرد این شبکه [منظور سی ان ان] «با تجربه و قابل اتکاست» و در سخنرانی خود گفت سی ان ان اهل ادا و اطوار و زلم زیمبونیست (no _frills) و شبکه واقعیت هاست (Just_the_facts network) به هر حال تحلیلگران معتقدند که دلیل اصلی ریزش مخاطب سی ان ان جدی بودن، اخباری بودن (too newsy) و کسالت آور بودن است. سایت اینترنتی سی ان ان و افزایش کانال های کابلی هم نتوانسته است این شبکه خبری را نجات دهد. «فرانک سسنو» کارمند سابق سی ان ان و استاد دانشگاه جورج میسون ویرجینیا که به کار مستندسازی هم می پردازد می گوید: «دیگر حال و هوای دهه ۸۰ به سرآمده است. این روزها مخاطبان از حالت منفعلانه خارج شده اند، کافی است جمله ای از دهان مجری خارج شود و به ذائقه بیننده خوش نیاید به راحتی فشردن یک دکمه از شر آن خلاص می شود.» شبکه های تلویزیونی به مجریان موفق خود خیلی متکی هستند، «لری کینگ» هنوز به عنوان برگ برنده سی ان ان مطرح است و مخاطبان وفادار خود را برای سی ان ان حفظ کرده است. از نظر «جیمز فالوز» خبرنگار آتلانتیک مانسلی دلیل موفقیت فاکس نیوز استفاده از شوها و برنامه هایی است که به جای پرداختن به حقایق به تفسیر، نظر کارشناسی و ابراز عقیده اشخاص شناخته شده می پردازد. اما دوره اخبار منصفانه و غیر جانبدارانه گذشته است و اگر تلویزیون های کابلی بخواهند باقی بمانند باید از تهیه برنامه برای عموم دست بردارند و مخاطبان ویژه را هدف قرار دهند. فاکس نیوز این نکته را درک کرده اما سی ان ان در این بازی عقب مانده است.
منبع: شیکاگو تریبون ۲۸ نوامبر

نظر شما