برج خاموشی دوره ایلخانی در تپه قلعه خلچان تفرش
موضوع : نمایه مطبوعات | خبرگزاری

برج خاموشی دوره ایلخانی در تپه قلعه خلچان تفرش

مطالعات باستان‌شناسی در تپه قلعه خلچان تفرش به کشف یکی از منحصر به فردترین ساختارهای معماری دوره ایلخانی، یعنی یک برج خاموشی، منجر شده است.
حفاری‌ها در ساختار مدور مرکز تپه قلعه خلچان، علاوه بر تعیین تاریخ دقیق محوطه و کاربری آن، بقایای استخوان‌های انسانی و قطعات سفال‌های دوره ایلخانی را نیز به دست داده است.
اهمیت این یافته از آن جهت است که شناخت دقیقی از نحوه تدفین زرتشتیان در دوره اسلامی را به دست می‌دهد و خلأ موجود در این زمینه را تا حد قابل توجهی پر می‌کند.
به غیر از نمونه برج‌های خاموشی متأخر دوره قاجار در یزد، کرمان و ری، برج خاموشی تپه قلعه خلچان تنها برج خاموشی کشف شده از دوره اسلامی در ایران است.
شباهت ساختاری این برج با نمونه‌های دوره ساسانی، استمرار معماری برج‌های خاموشی از دوره ساسانی تا دوره ایلخانی را نشان می‌دهد.
حضور زرتشتیان به عنوان یک اقلیت مذهبی در منطقه شیعه‌نشین تفرش، نشان‌دهنده روحیه مساوات، برابری و آزادی مذهبی مردمان این منطقه در دوره ایلخانی است.
مطالعات استخوان‌شناسی به منظور تاریخ‌گذاری و تعیین جنسیت و همچنین مطالعات خاک‌شناسی محوطه در حال انجام است.
انتظار می‌رود فعالیت‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در تپه قلعه خلچان، در روشنگری بخشی از تاریخ ایران در دوره اسلامی موثر واقع شود.

نظر شما