موضوع : دانشنامه | خ

خیابان‌های پایین شهر

خیابان‌های پایین شهر (به انگلیسی: Mean Streets) یک فیلم جنایی آمریکایی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و نویسندگی مارتین اسکورسیزی و ماردیک مارتین است که در سال ۱۹۷۳ اکران شد. در این فیلم رابرت دنیرو، هاروی کایتل، دیوید پرووال، امی رابینسون و چه زاره دانووا بازی می‌کنند. داستان این فیلم در محله ایتالیایی کوچک نیویورک، سال ۱۹۷۳ّ، چهار جوان آرزوی موفقیت در کسب و کار یا تبهکاری را در سر می‌پرورانند.

دنیرو در نقش جان سویلو (جانی بوی) بازی می‌کند، یک جوان ایتالیایی-آمریکایی که با برادر بزرگترش چارلی (کایتل) در محله ایتالیایی کوچک نیویورک زندگی می‌کند. جانی بوی یک عضو کوچک گروه جنایتکار است و می‌خواهد روزی رئیس شود. چارلی یک مرد خشن و بی‌رحم است که می‌خواهد جانی بوی را از تبهکاری دور کند.

داستان فیلم حول محور درگیری جانی بوی با برادرش و تلاش او برای یافتن جایگاه خود در دنیا می‌چرخد. او در طول فیلم با چالش‌های زیادی روبرو می‌شود، از جمله اعتیاد به مواد مخدر، خشونت و مرگ. در نهایت، او باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد چه نوع زندگی را برای خود انتخاب کند.

خیابان‌های پایین شهر اولین فیلم بلند اسکورسیزی است و یکی از مهم‌ترین فیلم‌های ژانر گانگستری محسوب می‌شود. این فیلم به خاطر کارگردانی، فیلم‌برداری، تدوین و بازی‌های عالی بازیگرانش مورد تحسین قرار گرفته است. خیابان‌های پایین شهر همچنین به خاطر لحن خشن و رئالیستی خود شناخته شده است.

این فیلم تأثیر عمیقی بر سینمای جهان داشته است و الهام‌بخش بسیاری از فیلم‌سازان، از جمله کوئنتین تارانتینو و گاس ون سنت بوده است. خیابان‌های پایین شهر یک شاهکار کلاسیک است که هنوز هم پس از گذشت بیش از ۴۰ سال به همان اندازه تأثیرگذار است.

نظر شما