موضوع : دانشنامه | و

والت دیزنی

والت دیزنی یک انیماتور، تهیه کننده فیلم و کارآفرین آمریکایی بود که یکی از پیشگامان صنعت انیمیشن آمریکا بود. او یکی از بنیانگذاران شرکت والت دیزنی و خالق بسیاری از شخصیت های نمادین دیزنی مانند میکی ماوس، دونالد داک، گوفی، پینوکیو، سیندرلا و سفید برفی و هفت کوتوله است.

دیزنی در 5 دسامبر 1901 در شیکاگو، ایلینوی به دنیا آمد. او از کودکی به نقاشی و طراحی علاقه داشت و در سن 18 سالگی به کالیفرنیا نقل مکان کرد تا کار خود را در صنعت انیمیشن آغاز کند.

در سال 1923، دیزنی با دوستش اوب آیورکس شرکت والت دیزنی پروداکشنز را تأسیس کرد. اولین فیلم بلند دیزنی، سفید برفی و هفت کوتوله، در سال 1937 منتشر شد و یک موفقیت بزرگ بود. این فیلم اولین فیلم بلند انیمیشنی بود که با استفاده از تکنیک رنگ کامل ساخته شده بود و راه را برای فیلم های انیمیشن بلند بعدی هموار کرد.

دیزنی در طول زندگی خود بیش از 50 فیلم بلند انیمیشن تولید کرد. او همچنین چندین پارک موضوعی، از جمله دیزنی لند و دیزنی وورلد را تأسیس کرد.

دیزنی در 15 دسامبر 1966 در سن 65 سالگی در بربنک، کالیفرنیا درگذشت. او یکی از تأثیرگذارترین افراد در تاریخ صنعت سرگرمی است و میراث او همچنان مردم را در سراسر جهان سرگرم می کند.

نظر شما