عملیات پنجه عقاب
موضوع : دانشنامه | ع

عملیات پنجه عقاب

عملیات پنجه عقاب (به انگلیسی: Operation Eagle Claw) عملیاتی نظامی بود که توسط نیروهای ایالات متحده آمریکا برای آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در سفارت ایالات متحده در تهران انجام شد. این عملیات در تاریخ ۲۴ و ۲۵ آوریل ۱۹۸۰ انجام شد و با شکست مواجه شد.

در این عملیات، ۶ هواپیما و ۸ بالگرد نیروهای مسلح آمریکا برای آزادی ۵۳ گروگان در تهران، وارد حریم هوایی ایران شدند. در حین این عملیات، ۳ بالگرد دچار نقص فنی شده و در نهایت، عملیات با کشته شدن ۸ نفر در نزدیکی طبس و برخورد یک هواپیمای سی-۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ و باقی‌ماندن ۵ بالگرد سی‌اچ-۵۳ در ایران به پایان رسید. نیروهای آمریکایی با ۵ هواپیمای باقی‌مانده، خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز و جزیره مصیره در عمان رساندند.

این عملیات یکی از بزرگترین شکست‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در تاریخ پس از جنگ جهانی دوم بود. این عملیات به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت و باعث شد که جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۸۰ شکست بخورد.

طوفان شن یکی از عوامل اصلی شکست عملیات پنجه عقاب بود. طوفان شن دید را کاهش داد و باعث شد که پرواز بالگردها دشوار شود. همچنین، طوفان شن باعث شد که نیروهای آمریکایی از مسیر خود منحرف شوند و به زمین بخورند.

عملیات پنجه عقاب یک یادآوری قدرتمند از خطرات طوفان های شن است. مهم است که در هنگام وقوع طوفان از دستورالعمل های ایمنی پیروی کنید و آماده باشید.

نظر شما