اختلال اضطراب فراگیر (GAD)
موضوع : دانشنامه | الف

اختلال اضطراب فراگیر (GAD)

اختلال اضطراب فراگیر (GAD) یک اختلال روانی است که با نگرانی مفرط و بیش از حد در مورد رویدادهای روزمره مشخص می شود. افراد مبتلا به GAD ممکن است احساس کنند که نمی توانند از نگرانی های خود دست بکشند و حتی ممکن است در خواب نیز نگران باشند. GAD می تواند زندگی روزمره را مختل کند و می تواند منجر به مشکلاتی در مدرسه، محل کار و روابط شود.

علائم GAD می تواند شامل موارد زیر باشد:

* نگرانی مفرط و بیش از حد در مورد رویدادهای روزمره
* دشواری در کنترل نگرانی
* احساس عصبی، تحریک پذیر یا بی قرار
* خستگی
* مشکل در تمرکز یا حفظ توجه
* مشکلات خواب
* تنش عضلانی
* سردرد
* معده درد
* سرگیجه
* مشکل در هضم
* احساس ضعف یا خستگی
* لرزش
* تعریق
* تپش قلب
* تنگی نفس
* احساس خفگی
* احساس ناخوشی
* احساس اینکه چیزی قرار است بد اتفاق بیفتد
* اجتناب از موقعیت هایی که باعث اضطراب می شود

GAD یک اختلال شایع است که حدود 3.1 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. GAD در زنان شایع تر از مردان است.

علت GAD مشخص نیست، اما ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ممکن است نقش داشته باشد. GAD می تواند در هر سنی شروع شود، اما معمولاً در اوایل بزرگسالی آغاز می شود.

GAD یک اختلال قابل درمان است. درمان معمولاً شامل ترکیبی از دارو و درمان است. داروهای ضد اضطراب می تواند به کاهش علائم اضطراب کمک کند. درمان شناختی-رفتاری (CBT) یک نوع درمان موثر برای GAD است که به افراد کمک می کند تا افکار و رفتارهای منفی خود را در مورد اضطراب شناسایی و تغییر دهند.

اگر فکر می کنید ممکن است مبتلا به GAD باشید، مهم است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. GAD یک اختلال قابل درمان است و با درمان مناسب، افراد می توانند زندگی عادی و پرباری داشته باشند.

نظر شما