کریستوفر نولان
موضوع : دانشنامه | ن

کریستوفر نولان

کریستوفر نولان کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده انگلیسی است. او بیشتر به خاطر فیلم‌های اکشن علمی تخیلی و هیجان‌انگیز خود شناخته می‌شود. نولان یکی از موفق‌ترین و تحسین‌شده‌ترین فیلمسازان جهان است و فیلم‌هایش بیش از ۵ میلیارد دلار در گیشه فروش داشته‌اند.

نولان در ۳۰ ژوئیه ۱۹۷۰ در لندن، انگلستان به دنیا آمد. او در دانشگاه لندن در رشته فیلم تحصیل کرد و پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۹۲، کار فیلمسازی خود را آغاز کرد.

اولین فیلم بلند نولان، تعقیب (۱۹۹۸)، یک فیلم جنایی بود که در مورد یک مرد جوان است که به دنبال قاتل همسرش است. این فیلم موفقیتی بین‌المللی بود و نامزد جایزه بهترین فیلم اول در جوایز بفتا شد.

نولان در سال‌های بعد، فیلم‌های موفق دیگری مانند بتمن آغاز می‌کند (۲۰۰۵)، تلقین (۲۰۱۰)، شوالیه تاریکی (۲۰۱۲) و بین ستاره‌ای (۲۰۱۴) را کارگردانی کرد. فیلم تلقین یک فیلم علمی تخیلی بود که در مورد مردی است که می‌تواند در رویاهای دیگران سفر کند. این فیلم با تحسین منتقدان و تماشاگران مواجه شد و جوایز متعددی از جمله اسکار بهترین فیلمنامه اصلی را از آن خود کرد.

فیلم شوالیه تاریکی یک فیلم ابرقهرمانی بود که در مورد بتمن و مبارزه او علیه جوکر بود. این فیلم یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی تمام دوران است و جوایز متعددی از جمله اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد برای هیث لجر را از آن خود کرد.

آخرین فیلم نولان، بین ستاره‌ای، یک فیلم علمی تخیلی بود که در مورد گروهی از فضانوردان بود که به دنبال سیاره جدیدی برای سکونت می‌رفتند. این فیلم با تحسین منتقدان و تماشاگران مواجه شد و جوایز متعددی از جمله اسکار بهترین فیلمبرداری را از آن خود کرد.

نولان یکی از موفق‌ترین و تحسین‌شده‌ترین فیلمسازان جهان است. او به خاطر فیلم‌های اکشن علمی تخیلی و هیجان‌انگیز خود شناخته می‌شود. نولان همچنین به استفاده از تکنیک‌های روایی غیرخطی و به تصویر کشیدن مفاهیم پیچیده در آثار خود معروف است. او همچنین به همکاری با بازیگران بزرگی مانند لئوناردو دی‌کاپریو، هیث لجر، کریستین بیل و مت دیمون معروف است.

نظر شما