جنگ کوزوو
موضوع : دانشنامه | ج

جنگ کوزوو

جنگ کوزوو درگیری مسلحانه‌ای بود که از ۲۸ فوریه ۱۹۹۸ تا ۱۱ ژوئن ۱۹۹۹ بین ارتش جمهوری فدرال یوگسلاوی (که در آن زمان شامل صربستان و مونته‌نگرو می‌شد) و گروه‌های شورشی آلبانیایی‌تبار کوزوو با نام ارتش آزادیبخش کوزوو (UCK) رخ داد. در این جنگ، UCK که به دنبال خودمختاری برای کوزوو بود، با ارتش صربستان که به دنبال سرکوب شورش بود، جنگید. جنگ با بمباران کوزوو توسط ناتو به پایان رسید و منجر به خروج ارتش صربستان از کوزوو شد. کوزوو در سال ۲۰۰۸ به طور یکجانبه استقلال خود را اعلام کرد و از آن زمان توسط حدود ۱۱۰ کشور به رسمیت شناخته شده است، اما صربستان هنوز آن را بخشی از خود می‌داند.

جنگ کوزوو یکی از خونین‌ترین درگیری‌های پس از جنگ سرد بود. بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر در جنگ کشته شدند و بیش از ۸۰۰۰۰ نفر آواره شدند. جنگ همچنین منجر به تخریب گسترده زیرساخت‌ها و اموال در کوزوو شد.

جنگ کوزوو یکی از بحث‌برانگیزترین درگیری‌های پس از جنگ سرد نیز بوده است. برخی از کشورها، از جمله صربستان، بمباران ناتو را نقض حاکمیت ملی و تجاوز تلقی کرده‌اند. دیگران، از جمله ایالات متحده، بمباران را برای جلوگیری از نسل‌کشی توسط ارتش صربستان ضروری دانسته‌اند.

جنگ کوزوو یک درگیری پیچیده و غم‌انگیز بود که تأثیر عمیقی بر منطقه بالکان گذاشت. این جنگ به یادآوری این موضوع است که حتی در قرن بیست و یکم، هنوز امکان درگیری‌های خونین و خشونت‌آمیز وجود دارد.

نظر شما