کریستف کلمب
موضوع : دانشنامه | ک

کریستف کلمب

کریستف کلمب (۱۴۵۱–۱۵۰۶) کاشف و دریانورد ایتالیایی بود که به دلیل نقشش در کشف قاره آمریکا برای اروپاییان شناخته می‌شود. او در ۳۱ اکتبر ۱۴۵۱ در جنوا، ایتالیا به دنیا آمد. پدرش تاجری بود و مادرش خیاط. او در یک خانواده فقیر بزرگ شد و در جوانی به عنوان دریانورد کار کرد.

کلمب در سال ۱۴۸۴ به دربار پادشاهی اسپانیا رفت و از پادشاه و ملکه خواست که به او اجازه دهند به دنبال یک مسیر غربی به آسیا برود. پادشاه و ملکه در ابتدا درخواست او را رد کردند، اما در سال ۱۴۹۲ موافقت کردند که به او سه کشتی و ۸۰ ملوان بدهند.

کلمب در ۳ اوت ۱۴۹۲ از اسپانیا حرکت کرد و در ۱۲ اکتبر ۱۴۹۲ به جزیره‌ای در دریای کارائیب رسید. او این جزیره را سان سالوادور نامید و تصور کرد که به آسیا رسیده است. کلمب در سال‌های بعد چهار سفر دیگر به آمریکا انجام داد و جزایر دیگری را کشف کرد.

کشف‌های کلمب تأثیر عمیقی بر جهان داشت. این کشف‌ها منجر به استعمار آمریکای شمالی و جنوبی توسط اروپاییان شد و مسیر تاریخ جهان را تغییر داد.

کلمب یک شخصیت بحث‌برانگیز است. برخی از مردم او را به عنوان یک قهرمان می‌پرستند، در حالی که برخی دیگر او را به عنوان یک متجاوز می‌بینند. با این حال، نمی‌توان انکار کرد که کشف‌های کلمب تأثیر عمیقی بر جهان داشته است.

نظر شما