پیوندهای متزلزل
موضوع : جامعه | سبک زندگی

پیوندهای متزلزل

روزنامه شرق، چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۲ - ۲۲ شوال ۱۴۲۴ - ۱۷ دسامبر ۲۰۰۳

ترجمه مریم محمدی:نتایج یک تحقیق نشان می دهد میزان طلاق زوج هایی که زندگی مشترک خود را قبل از ازدواج آغاز کرده اند ۲ بار بیشتر از زوج هایی است که در امر ازدواج مراسم رسمی و سنتی را رعایت می کنند.
 

تحقیق انجام شده روی ۱۵۰۰ زوج آمریکایی، شامل دو گروه بود. یکی از این گروه ها شامل زوج هایی بود که بین سال های ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۰ یعنی زمانی که پدیده همزیستی نامشروع چندان رایج نبود ازدواج کرده بودند و گروه دوم شامل زوج هایی بود که بین سال های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۷ یعنی زمانی که این پدیده شیوع بیشتری پیدا کرد ازدواج کرده بودند. بر طبق این تحقیق در هر دو گروه احتمال طلاق، مشاجرات زناشویی و عدم رضایت از زندگی در بین زوج هایی که بدون پیوند زناشویی در کنار یکدیگر زندگی  می کردند بیشتر بود. «کلر داش» نویسنده این تحقیقات می گوید: «برخلاف تصور عموم که فکر می کنند زندگی زیر یک سقف قبل از ازدواج موجب تقویت توانایی های فردی، انتخاب همسری مناسب و آغاز یک زندگی زناشویی پایدار می شود، باید گفت که دقیقاً عکس این موضوع صادق است.»در حال حاضر بیش از نیمی از زوج های آمریکایی بدون این که ازدواج کنند در کنار یکدیگر زندگی می کنند که این میزان در ۳ دهه گذشته صرفاً شامل ۱۰ درصد از زوج های آمریکایی می شد.
 

اما آنچه در این بین جامعه آمریکایی را بیش از پیش نگران می کند تغییر نگرش نسل جوان نسبت به مقوله ازدواج است . طبق تحقیقات صورت گرفته در «پروژه ملی ازدواج » دانشگاهRutgers واقع در نیوجرزی تقریباً یک سوم از بچه های آمریکایی خارج از پیوند زناشویی متولد می شوند و ۴۰ درصد از آنها حداقل بخشی از دوران کودکی خود را در خانه هایی سپری می کنند که روابط والدین در آنها بر پایه نوعی رابطه نامشروع استوار است؛ که اغلب این روابط، رابطه ما در خانواده با مرد غریبه ای است که حضور او در خانه می تواند زمینه ساز سوءاستفاده های جسمی و روحی باشد.امروز پدیده همزیستی نامشروع در آمریکا نه به عنوان یک پدید قابل قبول بلکه به عنوان یک رابطه هنجار و متعارف در سطح جامعه مطرح است و اکثر زنان جوان آمریکایی این رابطه را به ازدواج های سنتی ترجیح می دهند. پژوهشگران دانشگاه Rutgers طی گزارشی که امسال منتشر شد خاطر نشان کردند تزلزل پایه های ازدواج می تواند گونه جدیدی از فقر را برای کودکان: ارمغان  آورد که اصطلاحاً به آن فقر سببی گویند.یکی از نویسندگان گزارش مذکور به نام «باربارا دافوویت هید» می گویند: «زمانی که اصالت خانوادگی به خطر می افتد پیوندهای خانوادگی به ویژه پیوند میان پدر و فرزندان از هم گسسته می شوند و متعاقباً هویت خانوادگی نیز معنای واقعی خود را از دست می دهد. بچه ها برای درک هویت فردی خود باید بدانند که ریشه در کجا دارند و این سئوالی است که امکان دارد با سست تر شدن روابط خانوادگی و زناشویی بی جواب بماند.»
 

از طرفی شیوع بی قید و شرط و آزادانه چنین روابطی موجب سردرگمی کودکان آمریکایی شده است. براساس نظرسنجی انجام شده توسط یکی از محققان دانشگاه state Youngstown به نام «دان مارتین» که در تابستان گذشته در مجله Adolescence منتشر شد ۴/۵۰ درصد از نوجوانان نگرش مثبتی نسبت به پدیده همزیستی نامشروع دارند و برخلاف مدارک و شواهدی که هر یک به نحوی به نقض این رابطه می پردازند تقریباً نیمی از آنها در آینده قصد دارند زندگی زناشویی خود را در چارچوب چنین رابطه ای پایه ریزی کنند. دان مارتین (Don martin) در این مورد گفت: «بنده همین نظرسنجی را در سال ۱۹۸۱ نیز انجام دادم در آن زمان ۷۰ درصد از نوجوانان مخالفت خود را نسبت به وجود روابط نامشروع قبل از ازدواج بیان کردند که این تعداد در حال حاضر به ۳۷ درصد کاهش یافته است.»
 

آمار طلاق نشان می دهد که مردم تمایلی به تحمل و ادامه ازدواج های ناموفق ندارند اما تغییر در ساختار خانواده ها نیز حاکی از عدم دسترسی جوانان به الگوهای صحیح و موفق ازدواج است.البته در آمریکا قانون ۱۱۳ ساله ای به نام قانون ضد هم زیستی نامشروع وجود دارد که طبق آن هیچ زن و مردی بدون ازدواج رسمی و محضری حق زندگی مشترک را ندارند. همزیستی نامشروع در زمره دیگر جرایم جنسی از قبیل زنای به عنف، زنای با محارم و هتک ناموس قرار دارد و مجازات آن ۳۰ روز حبس و جریمه ای معادل ۶۰۰ پوند است.این قانون در سال ۱۹۸۰ و در اولین اجلاس قوه مقننه به تصویب رسید. اما تا به حال هیچ گاه این قانون عملاً به اجرا در نیامده است . زیرا به اجرا در آمدن آن مستلزم جست وجو در امور خصوصی دیگران و نقض حقوق بشر است؛ به همین منظور در ماه آگوست سال جاری عده ای با تسلیم لایحه ای به مجلس سنای North Dakota خواستار لغو این قانون شدند.

اما این لایحه به تصویب نرسید و سناتور John Andrist در پاسخ به مخالفان این طرح گفت: «این قانون در واقع یادآور مفهوم خوبی و بدی است و حذف این قانون صرفاً به دلیل عدم توانایی ما در اجرای آن صحیح نیست.»

منابع : Asso Ciated Press
Bea Con Journal
 

نظر شما