معرفی معمار برتر سال
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

معرفی معمار برتر سال

روزنامه شرق، یکشنبه ۷ دی ۱۳۸۲ - ۵ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۲۸ دسامبر ۲۰۰۳
 

مازیار فکری ارشاد: سومین دوره مراسم جایزه معمار طی مراسمی سه شنبه دوم دی ماه ۸۲ در تالار شیشه ای آبگینه در حضور معماران گمنام و سرشناس کشور، با حمایت های مالی شرکت سوپرپایپ اینترنشنال و به همت مؤسسه معمار نشر برگزار شد. محمد بهشتی مدیریت سازمان میراث فرهنگی و بهروز غریب پور مدیر خانه هنرمندان نیز در برگزاری این مسابقه سهیم بودند. در این مراسم سفرای ایتالیا و ژاپن و وابستگان فرهنگی این دو کشور نیز حضور به هم رساندند.

حدود ساعت ۱۵/۸ مراسم اهدای جایزه معمار ۸۲ با سخنرانی مهندس سهیلا بسکی مدیر مؤسسه معمار نشر و از متولیان جایزه معمار افتتاح می شود. پس از سخنان بسکی و مهندس میرحیدر دبیر علمی جایزه معمار.
هیأت داوران جایزه معمار ۸۲ متشکل از فومی هیکوماکی معمار ژاپنی برنده جایزه پریتزکر در سال ۱۹۹۳، محسن مصطفوی رئیس مدرسه معماری AA لندن، داور ابی زاده مدیر بخش تأسیسات شرکت اوه اروپ لندن سازنده اپرای زیبای سیدنی و پل هزاره سوم لندن، کامران افشار نادری و مهدی علیزاده از معماران بنام ایرانی طی سه مرحله، چهل و یک طرح رسیده را بررسی و در نهایت شش طرح برگزیده را در چهار رتبه معرفی کردند. سپس مهندس میرحیدر درباره مراحل بررسی و حذف و انتخاب آثار گزارش داد.

سپس اسامی برندگان سومین دوره جایزه بزرگ معمار به شرح زیر اعلام شد:

رتبه چهارم (مشترک): اول، مرکز همایش های سعادت آباد، از دفتر معماری هسته طراحی: این ساختمان به لحاظ نما برجسته اما به لحاظ سازماندهی کاملاً معمولی است. شکستن نمای بیرونی به گونه ای است که بافتی متشکل از سایه ها پدید آمده و نورپردازی متنوعی در داخل به وجود آورده است.دوم، ساختمان سراج اثر بهرام شکوهیان که الگوی عملکردی بنا را با معماری ساده ولی قابل توجهی ارزش گذاری کرده و نمای آجری اش با سطوح عقب نشسته سفید رنگ و تناسبات خاص، ساختمان های سنتی ایرانی را تداعی می کند.

رتبه سوم: مجموعه ورزشی اسب سفید کار دفتر معماری اسماعیل طلایی و همکاران که با فرم های پیچ و تاب خورده و تا حدودی پیچیده و دیوارها و سقف کاذب که گاهی به معماری کیچ (Kitsnch) نزدیک می شود. اما به خوبی توانسته است توقع عملکردی و زیبایی شناسی بهره برداران از این گونه فضاهای گذاران اوقات فراغت را برآورده کند. به کارگیری فرم های هم خانواده در بیرون و در داخل ساختمان نوعی انسجام فضایی را به وجود آورده است.

رتبه دوم (مشترک): ایستگاه مترو آزادی کار مهندسین مشاور همگروه، در اینجا طراح کوشیده است به رغم وجود محدودیت های مشخص فنی و فقدان بنیان حجمی خارجی (که مشخصه کلیه ساختمان های زیرزمینی است) از طریق کف سازی و طراحی دیوارهای ایستگاه نوعی فضای سرگرم کننده و در عین حال شایسته را ایجاد کند. طرح ورودی به لحاظ ایجاد عنصری شهری که با متن اطراف خود ایجاد نوعی ارتباط می  کند قابل توجه است و دفتر مرکزی شرکت لوله اهواز کار مهندسین مشاور آژند شهر، موفق در ایجاد فضای خاص و غنی از طریق تقسیم فضای داخلی توسط یک فضای خالی بزرگ. دستیابی به یک الگوی آلترناتیو در فضایی چنین محدود در معماری ایران کم سابقه است. تأکید روی جزئیات معماری و ایجاد ارتباط سبک شناسی بین داخل و بیرون قابل توجه است.

و اما جایزه اول و برنده جایزه معمار ۸۲: ساختمان کانون وکلای ایران (واقع در میدان آرژانتین، در پنجاه قدمی ساختمان روزنامه شرق). طراح این ساختمان هادی میرمیران به عنوان معمار برگزیده سال ۸۲ برگزیده شده و ده میلیون تومان جایزه نقدی و لوح تقدیر را می برد. این پروژه دارای نمایی شاخص است. فضای خالی میانی علاوه بر تامین نور طبیعی، به ایجاد عمق بصری در جهت محور طولی ساختمان و گسترش عمودی فضای داخلی کمک کرده است.گفت وگو با برنده جایزه اول نیز قطعاً می توانست جذاب باشد، اما مهندس میرمیران به دلیل بیماری در خارج از کشور به سر می برد. دکتر داورابی زاده عضو هیات داوران جایزه معمار ۸۲ می گوید: جای خوشوقتی است که شرکت های تجاری حمایت مالی مراسمی از این دست را برعهده می گیرند. حضور این اسپانسرها معماران ما را تشویق می کند تا با نو آوری و بهبود کیفیت کار خود در پیشبرد معماری نوین ایران فعال باشند. او در مورد دیدگاهش نسبت به معماری معاصر ایران می گوید: متاسفانه معماری ما یک حالت بازاری پیدا کرده است. البته شاید شرایط کار در ایران اینگونه ایجاب می کند که قیودی برسر راه پروسه خلق یک اثر هنری وجود داشته باشد. از این به بعد ساختمان کانون وکلای ایران در پنجاه قدمی ساختمان روزنامه شرق را (که همیشه از آن خوشم می آمد) با دقت و احترام بیشتری نگاه خواهم کرد. این ساختمان و معمارش برنده جایزه معمار سال ۸۲ ایران شده اند.

نظر شما