مکزیک من، درباره آثار «خوزه گوادالوپه پوسادا»
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

مکزیک من، درباره آثار «خوزه گوادالوپه پوسادا»

روزنامه شرق، یکشنبه ۷ دی ۱۳۸۲ - ۵ ذیقعده ۱۴۲۴ - ۲۸ دسامبر ۲۰۰۳

آثار «خوزه گوادالوپه پوسادا» ( ۱۹۱۳ _ ۱۸۵۲) طراح و گرافیست معروف مکزیکی در نمایشگاهی با نام «مکزیک من» به نمایش گذاشته می شوند. این نمایشگاه از ۲۴ ژانویه سال آینده  میلادی در موزه سان دیه گو در ایالت کالیفرنیای آمریکا بر پا خواهد شد.بیش از ۱۱۰ اثر چاپی که در نمایشگاه «مکزیک من» به نمایش گذاشته می شوند، بخش کوچکی از مجموعه جان شارلوت در دانشگاه هاوایی است که بزرگ ترین مجموعه از  آثار این هنرمند مکزیکی محسوب می شود.پوسادا که از سوی هنرمندانی مانند «دیه گو ریورا» و «خوزه کلمنته» به عنوان پدر هنرمندان مکزیک معرفی شد در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، آثار گرافیکی بدیع خود را بر روی کاغذ  های تک برگ منتشر می کرد. آثار او در مطبوعات عمومی کشور مکزیک نیز منتشر می شد. بیشتر این آثار به هجو شخصیت ها، عادت ها و رویدادهای دوران زندگی او اختصاص داشت.طراحی ها و آثار گرافیکی پوسادا بر دو محور اصلی استوار بود.آثار او یا به وقایع و شخصیت های مکزیک مرتبط بود و یا با جمجمه ها و اسکلت ها به تصویر کردن جهان مردگان می پرداخت.

اما شاید عده زیادی او را تنها با همین تصاویر دنیای پس از مرگ بشناسند. این بخش از آثار پوسادا به یکی از رسوم سنتی مردم مکزیک مربوط می شود که به برپایی جشن برای مردگان اختصاص دارد. اما پوسادا در این آثار خود نیز نگاهی طعنه آمیز به مردمان طبقه مرفه، کارمندان و افراد مذهبی مکزیک را دنبال می کند.

آنچه بسیاری از بینندگان آثار این هنرمند مکزیکی را شگفت زده می کند، مواجهه آنها با آثاری از پوسادا است که به فجایع طبیعی، جنایت و تصاویر مذهبی اختصاص دارد و پوسادا آنها را نیز با قدرتی فوق العاده تصویر کرده است.با وجود تعداد زیاد آثار این طراح و گرافیست و تاثیری که آثار او بر هنر مدرن مکزیک بر جای گذاشت، در دوران زندگی خود شهرت چندانی نداشت و هنرمندی شناخته شده نبود. او در طول دوران حیات خود در گمنامی به سر برد و آثار پویای خود را بر روی تک برگ هایی منتشر کرد که در گوشه و کنار خیابان های مکزیکوسیتی به قیمت یک پنی فروخته می شدند. مشتریان آثار او بیشتر از طبقه کارگر آن دوره مکزیک بودند که حتی نمی دانستند این  آثار را چه کسی خلق می کند. اما امروزه، خوزه گوادالوپه پوسادا یک هنرمند بین المللی محسوب می شود و مردمان مکزیک نیز او را یکی از هنرمندان برجسته کشور خود می دانند.

نظر شما