تجلیل از دکتر معتمدنژاد
موضوع : نمایه مطبوعات | شرق

تجلیل از دکتر معتمدنژاد

روزنامه شرق، سه شنبه ۸ دى ۱۳۸۳ - ۱۵ ذیقعده ۱۴۲۵ - ۲۸ دسامبر ۲۰۰۴

سام فرزانه: دانشکده علوم ارتباطات روز گذشته در دانشکده علوم اجتماعى دانشگاه علامه طباطبایى به صورت رسمى آغاز به کار کرد. در این مراسم همچنین از دکتر کاظم معتمدنژاد براى یک عمر آموزش علوم رسانه اى و ارتباطات تجلیل شد. دکتر معتمدنژاد از سى سال پیش به این سو براى تاسیس این دانشکده تلاش کرده است.
دکتر «توفیقى» وزیر علوم، تحقیقات و فناورى، «احمد مسجدجامعى» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى، دکتر «نجفقلى حبیبى» رئیس دانشگاه علامه طباطبایى، به همراه دکتر معتمدنژاد از لوحى که به مناسبت تاسیس این دانشکده ساخته شده بود، پرده بردارى کردند. دکتر توفیقى در سخنان خود گفت که نه به عنوان یک وزیر بلکه به شوق سپاسگزارى از یک عمر خدمت از دکتر معتمدنژاد در این مکان حاضر شده است. او برپایى چنین جلساتى را نمادى از تقدیر از کسانى دانست که به علم و دانش مى پردازند. در همین زمینه دکتر حبیبى گفت: «تجلیل از استاد دکتر معتمدنژاد، تکریم از علم، عالم و همچنین تکریم از کرامت انسانى است.» احمد مسجدجامعى گفت که وقتى به چهره معتمدنژاد مى نگرد به یاد چهره هاى بزرگى مى افتد که در تاریخ ایران وجود دارد. او ادامه داد: «احساس مى کنم که امروز جامعه ایرانى دچار گسستگى نشده است و بزرگانى که در گذشته داشته ایم و امروز نیز مى توانیم از آنها یاد کنیم.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى که مطبوعات زیرمجموعه کار او قرار دارند، گفت: هیچ روزنامه موثرى در کشور نیست که به نحوى از راهنمایى دکتر معتمدنژاد بهره نگرفته باشد و هیچ قانونى در حوزه ارتباطات نیست که ایشان در آن سهم نداشته باشند. مسجدجامعى به تهیه قانون رسانه ها اشاره کرد که طرح آن از سوى دکتر معتمدنژاد ارائه شده است. در ادامه این مراسم دکتر سید محمد صحفى معاون مطبوعاتى وزیر ارشاد نیز از تلاش هاى دکتر معتمدنژاد در تهیه قانون رسانه ها سخن گفت. خاتمى رئیس جمهور نیز طى پیامى که به این همایش فرستاده بود براى طول عمر دکتر معتمدنژاد دعا کرده بود. رئیس جمهور همچنین یک قرآن نفیس براى معتمدنژاد فرستاد. قرائت این پیام و هدیه قرآن به دست دکتر «هادى خانیکى» مشاور رئیس جمهور در امور رسانه اى انجام شد.
• ۳۷ سال شاگردى
دکتر «مهدى محسنیان راد» قدیمى ترین دانشجوى دکتر معتمدنژاد از دست جوان ترین دانشجوى این استاد دسته گلى هدیه گرفت و سخنان خود را چنین آغاز کرد که: «خدا را شاکرم که ۳۷ سال توفیق شاگردى استاد را داشته ام.» او تاکید کرد که اگر جایگاهى در علوم ارتباطات دارد به خاطر راهنمایى هاى استادش است. او که سخنرانى خود را با نشان دادن اسلایدهایى ایراد مى کرد گفت که در تمام این سال ها معتمدنژاد او را «هدایت»، «مراقبت» و «تشویق» کرده است. او عکس ها و تصاویر و اسنادى از این سال ها نشان داد که هر کدام از رابطه استاد و شاگرد حکایت مى کردند. این هدایت و همکارى هنوز هم ادامه دارد. دکتر هادى خانیکى یکى دیگر از شاگردان معتمدنژاد پس از محسنیان راد روى صحنه رفت و براى آنکه فضاى جلسه را از حالت رسمى درآورد گفت: «همراهان آقاى مسجدجامعى به همراه کتاب هاى ایشان یادداشت هاى من را نیز بردند و من مجبور هستم از حفظ سخنان خود را بگویم.» او در سخنان خود براى معتمدنژاد سه شأن را عنوان کرد: «دانشمند»، «روشنگر» و «متخصص». بعد هم افزود که هر کدام از اینها شدن کار ساده اى نیست. دکتر «شهیندخت خوارزمى» سخنران بعدى بود که در همان ابتداى کار گفت که سخنانش تنها بیان دغدغه ها به پدر علوم ارتباطات است. او گفت: «جناب عالى خیلى سعى کردید که یک عزم در عالى ترین سطح حاکمیت براى جامعه اطلاعاتى به وجود آورید، اما هنوز این اتفاق شکل نگرفته است.» او یکى از موانع سر راه این اتفاق را نداشتن «آمار و اطلاعات» دقیق عنوان کرد.
• رسانه ها و شأن آدم ها
حجت الاسلام «سید محمود دعایى» مدیر روزنامه اطلاعات از سال ۱۳۵۹ هجرى شمسى، قدیمى ترین مطبوعاتى پس از انقلاب است. او در معرفى خود، گفت که تا به حال به دادگاه نرفته است. بعد از این از سابقه رسانه اى خود گفت و اینکه در زمان رژیم گذشته نشریه اى مخفى را اداره مى کرده و مدیر یک رادیوى مخالف دولت وقت در خارج از کشور بوده است. دعایى بعد از این معرفى، گفت که حرمت و شأن آدم ها در آن زمان بیش از آنچه که اکنون در روزنامه ها و مجلات دیده مى شود، رعایت مى شد. دعایى از معتمدنژاد خواست تا به عنوان پدر معنوى مطبوعاتى ها تذکرات ویژه اى در این زمینه به اهالى مطبوعات بدهد. او پیشنهاد داد که در ستونى هفتگى یا ماهانه در یکى از نشریات این رهنمودها به اصحاب مطبوعات گوشزد شود. حسین ابراهیم آبادى مدیر مرکز پژوهش هاى ارتباطات، در سخنان خود یکى از خصایل اخلاقى دکتر معتمدنژاد را این گونه عنوان کرد که هر کسى با هر سطحى از سواد مى تواند با این استاد ارتباط برقرار کند. او همچنین گفت که معتمدنژاد هم مدرس و هم محقق خوبى است و افزود: «معمولاً این دو خصیصه در یک نفر جمع نمى شود.»
• لوح ها و گل ها
«رجبعلى مزروعى» رئیس انجمن صنفى روزنامه نگاران ایران نخستین کسى بود که در این مراسم لوح سپاس انجمن خود را به معتمدنژاد اهدا کرد. در لوح انجمن صنفى براى معتمدنژاد نوشته شده بود که «دغدغه روزنامه نگارى و تلاش براى حقوق مطبوعات او را به استاد مبرز در عرصه مطبوعات بدل کرده است.» جاودانى یکى از کارکنان دانشکده علوم ارتباطات نیز لوحى را از طرف کارکنان دانشکده به معتمدنژاد اهدا کرد. دکتر محمود احمدى نژاد شهردار تهران نیز لوحى براى سپاس از دکتر معتمدنژاد فرستاده بود که در آن تجلیل از شخصیت فرهنگى استاد به عنوان شاخصه هاى مدیریت شهرى نام برده بود. انجمن اسلامى دانشجویان دانشکده و تعدادى از روابط عمومى هاى سازمان ها و دو انجمن صنفى و انجمن متخصصان روابط عمومى ها نیز لوح هایى براى تقدیر از این استاد به او اهدا کردند.
• خالق فرصت ها
مهندس «نصرالله جهانگرد» دبیر شوراى عالى اطلاع رسانى نخستین سخنران بعدازظهر این جلسه بود. او گفت: «در ده سالى که در عرصه ارتباطات با دکتر همکارى داشته ام او را فردى پیگیر، خوش فکر، با دقت و داراى حوصله بسیار مى دانم که استمرار، اندیشمندى، هدف داشتن و خلق فرصت بر اثر اراده ارزشمند از ویژگى هاى این استاد بزرگوار است.» او گفت که از معتمدنژاد یاد گرفته که خلق فرصت و موقعیت کند تا آینده را بسازند.
• یک نام تکرارى
سیدفرید قاسمى پژوهشگر تاریخ سخنران بعدى این همایش به بیان تاریخچه اى از آموزش علوم ارتباطات در ایران پرداخت. او گفت که پس از گذشت یک قرن از آمدن روزنامه به ایران، آموزش روزنامه نگارى در کشورمان راه افتاد و از سال هاى دهه چهل این رشته به عنوان رشته دانشگاهى پذیرفته شد. از آن سال  تا به امروز یک نام در عرصه تدریس ارتباطات دیده مى شود: کاظم معتمدنژاد.
• پدر معنوى معاونت مطبوعاتى
دکتر سیدمحمد صحفى معاون مطبوعاتى وزیر ارشاد گفت که معتمدنژاد پدر معنوى معاونت مطبوعاتى نیز است. او گفت که اصل فکر تاسیس مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها از معتمدنژاد بوده است. انتشار فصلنامه رسانه را به او نسبت داد و از فعالیت هاى معتمدنژاد در نوشتن قانون رسانه ها سخن گفت.
• دکتران
دکتر یونس شکرخواه و دکتر حسن نمکدوست تهرانى همراه هم براى سخنرانى آمدند. شکرخواه سخنانى احساسى درباره استادشان گفت و نمکدوست گفت که معتمدنژاد از سال ۱۳۵۵ براى انتشار آزاد روزنامه ها در کشور تلاش مى کند. بنا به نظر معتمدنژاد براى نشر روزنامه نباید مجوز گرفت. نکته دومى که نمکدوست به نقل از استادش ذکر کرد، این بود که جامعه اگر بخواهد به خودش منزلت بگذارد باید به روزنامه نگار منزلت بگذارد. نکته سوم تاکید بر وجود مطبوعات مستقل به لحاظ اقتصادى بود و چهارم حق آزاد دسترسى به اطلاعات.
• زندگى من از دکتر است
کیوان سپهر روزنامه نگارى که از شاگردان دکتر معتمدنژاد بوده زندگى خود را تا حدى مدیون استادش مى داند. چرا که در جریانات سیاسى سال هاى پیش از انقلاب معتمدنژاد رفتار او را در نوشتن منشور آزادى مطبوعات تعدیل کرده است.
• امیدوارى براى گسترش
معتمدنژاد آخرین سخنران بود. او از برپاکنندگان همایش تشکر کرد و گفت تمام سکه هایى را که به او هدیه داده اند به دانشکده مى دهد. این سخن با تشویق همه حاضران روبه رو شد. او شاگردان خود را «باسوادتر» از خود خواند و گفت که به همکارى با آنها افتخار مى کند. معتمدنژاد گفت که براى محفوظ ماندن حاکمیت قانون باید فضاى عمومى آزادى مطبوعات حفظ شود. او بار دیگر بر استقلال اقتصادى مطبوعات تاکید کرد و ابراز امیدوارى کرد که دانشکده هاى ارتباطات در سراسر ایران تاسیس شود. او همچنین بر نگارش قانون جامع رسانه ها براى حفظ حقوق رسمى روزنامه نگاران تاکید کرد. مراسم تجلیل از دکتر معتمدنژاد با گرفتن چند عکس یادگارى به همراه دانشجویان قدیم و جدید این دانشکده به پایان رسید.

نظر شما